لطفا صبر کنید

موشن گرافیک سه بعدی چیست ؟

موشن گرافیک به ویژه موشن گرافیک سه بعدی اگر چه در ظاهر، هنر و مهارت جدید تلقی می شود اما بد نیست بدانید که قدمت استفاده از طراحی را می توان با تاریخچه حضور انسان بر روی زمین تقریبا یکی دانست. نقوش و تصاویری که همگی درون غارها دیده ایم مثالی بارز از اعتقادات بشر قدیم به جادوی تصاویر است در واقع اینگونه می پنداشتند که به تصویر کشیدن این نقوش می تواند در تظاهر قدرت جادویی و نمایش آن ها تاثیر گذار باشد.

در حال بارگذاری...

پیشرفت در طراحی و هنر نمایش تصاویر

اما اوج هنر به تصویر کشیدن اجسام مختلف را به دوره پس از ظهور رنسانس به ویژه در کشور ایتالیا مرتبط می دانند البته تصاویر بر روی تخته ها و دیواره های کلیسا و اماکن مذهبی تایید گر هنر و ذوق، هنرمندان چیره دست آن زمان بود.کمتر کسی را می توان پیدا کرد که با تابلوی شام آخر لئوناردو داوینچی این نمونه خارق العاده و شگفت انگیز هنری آن دوران آشنایی نداشته باشد.با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی بویژه اختراع دوربین های فیلمبرداری تغییر شگرفی در زمینه نمایش تصاویر نیز به وجود آمد.تصاویر متحرک توانستند نگاه بسیاری را به خود جلب کنند اما در حال حاضر و قرن بیست و یکم به یمن حضور رایانه ها در زمینه ایجاد تصاویر مختلف و متنوع انقلاب بزرگی صورت گرفته است. از جمله نتایجی که گرافیک رایانه ای در زمینه تصاویر توانسته به وجود آورد می توان به افزایش قدرت انتقال مفاهیم و حتی حرکت و این باور که بیینده تصاویر را به شکل سه بعدی تشخیص دهد اشاره کرد.

گرافیک رایانه ای و کاربردهای آن

گرافیک رایانه ای که به گرافیک کامپیوتری نیز شناخته می شود یکی از حوزه های جذاب و شگفت انگیز در زمینه کامپیوتر است که با قابلیت های بالا توانسته تعداد زیادی از کاربران را برای ایجاد، تغییر و حتی بهبود شیوه کار با تصاویر به صورت محاسباتی و رایانه ای مجاب کند.

Motion Design یا طراحی متحرک

Motion Graphic یا Motion Design که در فارسی به آن طراحی متحرک گفته می شود را می توان نوعی طراحی های گرافیکی – رایانه ای و حتی زیر گروهی از انیمیشن دانست که به عنوان یکی از گرایشات نوین نیز مطرح است. افکت های سازنده انیمیشن و همچنین افکت های بصری نقش بسزایی در این قبیل طراحی های جدید و پرطرفدار دارند که توانسته در صنعت فیلم سازی نیز به خوبی مطرح شود. این گرایش با توجه به مزایایی که ارائه می دهد همچون صرفه جویی در زمان برای ارائه خدمات با کیفیت و تسهیل ارتباط بین مشتریان و سازندگان محصولات شاخص برند ها در حوزه های مختلف تجاری از جمله برندینگ و بازاریابی با اقبال زیادی مواجه شده است. تبلیغات را می توان یکی از حوزه هایی دانست که توانسته از تصاویر متحرک گرافیکی به خوبی و با بازده مناسب استفاده کند، علاوه بر آن که این امکان نیز وجود دارد که افراد اطلاعاتی همچون نحوه مصرف محصول و حتی ساخت را نیز از این طریق آشنا شوند. از دیگر کاربردهای تصاویر متحرک گرافیکی در زمینه آموزش است که از این طریق بسیاری برای تفهیم بهتر مفاهیم درسی از آن استفاده می کنند. برخی با این تصور که مشاهده این قبیل پروژه ها از آنها چندان وقتی گرفته نمی شود پروسه ساخت آن را بسیار آسان می پندارند اما باید بدانید که برای طراحی و ارائه یک طرح علاوه بر زمان نیاز به اختصاص انرژی و توان بالا است. زمانی می توان نتیجه قابل قبولی را مشاهده کرد که طراحی فریم ها به صورت تک تک و اصولی صورت گرفته باشد در غیر این صورت، ارزش کار به شدت تنزل پیدا می کند.

5 مرحله برای شروع به کار طراحی با موشن گرافی
بیشتر بخوانید

شاخه های مختلف موشن گرافیک

موشن گرافیک را می توان علم جادویی برای ترکیب درست حرکت و صدا در رسانه های جدید دانست که شامل شاخه های متنوعی نیز هست. از جمله می توان به موشن گرافیک دو بعدی و سه بعدی، فلت موشن، اسکچ موشن، موشن گرافیک مینی مال، اینفوموشن گرافیک ، استاپ موشن و  … اشاره کرد.

موشن گرافیک سه بعدی و کاربردهای آن

موشن گرافیک سه بعدی با توجه به کاربرد وسیعی که در حوزه های مختلف همچون فیلم های متفاوت، سکانس های شروع برنامه های تلویزیونی، نمایش سه بعدی لوگو ها و حتی موسسات سازنده انیمیشن و گرافیک هایی بر پایه وب دارد از نام آشنا ترین شاخه های موشن گرافیک است. با توجه به قابلیت موشن گرافیک سه بعدی و قابلیت های جالبی که دارد از آن اغلب استفاده ویژه و طبیعی برای تلطیف و روح بخشی به ویدئو ها به شکل غیر مستقیم مرسوم است تا افراد را مجاب به خرید محصولات برند خاص کنند. با توجه به اینکه استفاده از موشن گرافیک سه بعدی این قابلیت را دارد که تمامی افراد بتوانند همزاد پنداری درستی با تصاویر ویدئو ها داشته باشند همچنین در سناریو های پیچیده از این روش برای تفهیم بهتر استفاده می شود به ویژه اگر هدف تشریح یک برند و محصول جدید باشد.

 

موشن گرافیک سه بعدی

 

وظایف موشن گرافیست

فردی که به عنوان موشن گرافیست فعالیت می کند باید بداند که این حوزه با توجه به مسئولیت های مختلفی که متقبل می شود بسیار وسیع است و گاه می توان حتی آن را چالش برانگیز نیز دانست. زمانی یک موشن گرافیست می تواند در انتقال مفاهیم موفق عمل کند که جستجوی گسترده در منابع مختلف داشته باشد و بداند که گروه هدف به دنبال دریافت چه پیامی هستند. اولین قدم در این امر برای موفقیت بهتر ترسیم سناریو است. تدوین درست سناریو علاوه بر آن که ریتم کار را به خوبی مشخص می کند همچنین یکی از اصلی ترین عواملی است که می تواند منجر به همراهی افراد شود. در حقیقت ترسیم سناریو علاوه بر اینکه ایده اصلی را جهت می بخشد، می تواند وظایف تیم تولید محتوا را نیز به صورت جزیی تر تقسیم بندی کند تا خلاقیت هر یک بهتر بتواند نمود پیدا کند پس برای مشخص کردن تکنیک های مورد استفاده و فرم های اصلی منتقل کننده پیام، ترسیم سناریو را هرگز فراموش نکنید.از مهمترین تکنیک هایی که موشن گرافیست باید به کار گیرد می توان به انتخاب فریم های اصلی و راهکار های متنوع جهت حرکت موضوعات مد نظر اشاره کرد.در صورتی که نتوان موقعیت های مهم و شاخص همچون نقطه آغاز و پایان و حتی موقعیت های مابین را به درستی تدوین کرد نمی توان انتظار کاری شاخص را داشت. سوپروایزرها با نظارت بر این بخش تاثیر بسیاری در تکمیل و پایان دادن درست و نهایی حرکات دارند.

داستان ویدیویی
بیشتر بخوانید

حوزه کاری موشن گرافیست

هر موشن گرافیست با توجه به شرکت و سازمانی که در آن در حال فعالیت است وظایف مختلفی را تقبل می کند. اگر شما از جمله افرادی هستید که فقط از نمونه های موجود استفاده می کنید این شانس را دارید که در شرکت های کوچک به راحتی استخدام شوید و نبوغ و هنر خود را به نمایش بگذارید البته نباید فراموش کنید که شیوه کار و مدیریت این شرکت ها بر این اساس است که افراد فقط وظیفه طراحی و حرکت دادن را بر عهده دارند. با این اقدام علاوه بر آن که به هدف نهایی می رسند می توانند صرفه جویی در هزینه ها و وقت را نیز داشته باشند. اما شرکت های بزرگتر که اهداف بزرگتری در سر دارند برای استخدام کارشناسان، بیشتر تمرکز بر تخصص و مهارت افراد دارند. اگر از جمله افراد سخت کوش و خلاقی هستید که برای پیاده سازی ایده های خود حتی در زمان اجرای پروژه های سخت با روی گشاده از آن ها استقبال می کنید، بهتر است شانس خود را برای پیشرفت در شرکت های بزرگتر امتحان کنید.

سخن پایانی

در آخر موشن گرافیک را می توان نقطه طلایی در ترسیم جادوی تصاویر دانست. بشر از دیرباز علاقه بسیاری به این حوزه داشته که فعالیت طراحان سه بعدی توانسته جلوه ای شگفت انگیز از نبوغ و خلاقیت را به نمایش بگذارد و افراد بسیاری را در این زمینه مبهوت و سرگشته کند.

No Comments

پیام بگذارید

سوالی دارید ؟

021-71053977

تلگرامواتساپ
021-71053977 مشاوره رایگان