لطفا صبر کنید

۴ حرکت در موشن گرافیک

موشن گرافیک در بخش های مختلف از ویدئو های معرفی محصولات، کسب و کارهای تجاری، ترتیب عناوین، /UX UI و دیگر حوزه ها توانسته به خوبی جایگاه مناسبی کسب کند. البته نقش  هنرمندان موشن گرافیست را که توانسته اند با چاشنی ابتکار و خلاقیت هنرنمایی کنند به ویژه در مواردی که انتقال مفاهیم به شکل پیچیده است بر کسی پوشیده نیست که اغلب از روش جذاب ترکیب حرفه ای گرافیک و انیمیشن که به صورت متن، اینفوگرافیک و حتی صدا است توجه کاربران را جلب می کنند. البته نباید نتیجه خارق العاده ای که حرکت موشن گرافیک برای بیان یک سناریو به شکل ملموس و سلیس دارد را فراموش کرد.

داستان موشن گرافیک

انتقال سریع مفاهیم و ارتباط مستقیمی که مخاطب با آن برقرار می کند موجب شده که استقبال گسترده ای از این حوزه صورت گیرد.

در واقع حرکت در این فرآیند نقش اساسی را دارد. در موشن گرافیک تنوع حرکات به شدت بالاست. در این مطلب از سایت دیجیتال مارکتینگ پلاسینگ به ۴ نوع از حرکات رایج در موشن گرافیک اشاره می شود با ما همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانید.

حرکت transition

در این نوع در تمام صفحه تصاویر انیمیشنی قرار می گیرد تا بتوان به آماده سازی فضا برای صحنه بعدی پرداخت. کارشناسان عملکرد آن را بی شباهت با پرده تئاتر نمی دانند.

در حقیقت در این نوع قبل از پایان یک صحنه نمی توان به آماده سازی صحنه بعدی پرداخت. این قابلیت سبب شده که برای روایت داستان از آن استقبال زیادی شود.

  1. حرکت transition هندسی : بیضی، مستطیل، لوزی و حتی چند ضلعی از مثال های بارز این گروه اشکال هندسی هستند. تنوع بالای ترکیبات به دلیل امکان درهم آمیختن وضعیت، چرخش، اندازه و حتی تار کردن آنها صورت می گیرد.
  2. حرکت ارگانیک : از ویژگی های این نوع حرکت تاثیر گذاری بالاست که توانسته تصاویر را برای بیننده به صورت منحصر به فرد رونمایی کند. از اشکال ارگانیک حرکتی می توان به مایعات، بخار و انفجار را اشاره کرد که پویایی بالا از خصوصیات شاخص آنها عنوان شده است.
چرا نیاز به استفاده از بازاریابی ویدیویی است ؟
بیشتر بخوانید

حرکت transition ماسک

از شباهت های شاخص این نوع حرکت با گروه قبلی می توان به کاربرد آن برای آشکار سازی صحنه بعدی اشاره کرد. با توجه به قابلیت تاثیر گذاری بالا و هوشمندانه بودن، تکمیل انتقال قبل از ماسکه شدن تمام صفحه صورت می گیرد.

انتقال حرکت دوربین

در گروه انتقال حرکت دوربین، حرکت به سمت سوژه، دور شدن از سوژه، چرخش دوربین، حرکت اریب، پدستال و تراولینگ دسته بندی شده اند. در این نوع حرکت، دوربین عامل اصلی و تاثیرگذار شناخته می شود.

از ویژگی های شاخص این نوع، عدم وجود محدودیت پرسپکتیو در انتقال حرکت دوربین است. شبیه سازی حرکات دوربین با اضافه شدن لایه ها صورت می گیرد که سبب شده به عنوان نوع انتقال بسیار اغراق آمیز و حتی قدرتمند یاد شود.اگر مایلید که با خصوصیات و کاربرد های دیگر هر یک از انتقال حرکات دوربین بیشتر بدانید بقیه مطلب را نیز با ما همراه باشید.

  1. انتقال حرکت به سمت دوربین: در صحنه قبل می توان صحنه جدید را از طریق حرکت به سمت قسمتی از صحنه مشاهده کرد که متمایز از یک دیگر هستند.
  2. حرکت دور شدن از سوژه: زمانی که نیاز است تمام صحنه نمایش داده شود دور شدن از قسمتی از صحنه باید صورت گیرد. برای ترغیب مخاطب و برانگیختن حس کنجکاوی در مواردی بین فریم نخست و پایانی تضاد های بیشماری پدید می آید که با عدم نمایش تمام صحنه، این مهم فراهم می شود.
  3. انتقال پدستال – تراولینگ: برای توضیح حرکت افقی دوربین به سمت چپ و راست از اصطلاح تراولینگ استفاده می شود در حالی که حرکت عمودی دوربین به قسمت بالا و پایین را پدستال می گویند. اگرچه تفاوت هایی جزیی بین این دو وجود دارد اما هدف از کاربرد آن ها برای اتمام انتقال است. به همین جهت آن ها را در یک دسته تقسیم بندی می کنند.
  4. حرکت چرخشی و اریب: گسترش منظره و فضا سازی توسط حرکات چرخشی و اریب صورت می گیرد. زمانی می توان شاهد این اتفاق بود که انتقال شکل و چرخش X, Y در لایه های سه بعدی به خوبی صورت گیرد. البته امروزه استفاده از نرم افزار سه بعدی همچون 4D Cinema در ایجاد این افکت تصویری توانسته به شدت مورد استقبال قرار گیرد.
  5. انتقال حرکت کلی دوربین: با توجه به تنوع و امکان نمایش صحنه ها و فضا ها به شکل آزادانه تر، استفاده از انتقال حرکت کلی دوربین بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است.
ویدیو مارکتینگ چیست ؟
بیشتر بخوانید

حرکت تبدیلی

این نوع حرکت که در موشن گرافیک و انیمیشن کاربرد وسیعی دارد اغلب به طور اختصاصی جهت افزودن جذابیت تصاویر و میخکوب کردن گروه مخاطب رواج یافته است. در واقع در این بخش می توان شاهد نمایش ملموس ایده ها و نبوغ و هنر طراح بود.

سخن پایانی

تعرفه موشن گرافیک بدون حرکت مانند جسم بدون ستون فقرات است اما زمانی می توان شاهد نتیجه شاخصی بود که از حرکت به شکل نا محسوس استفاده شود، علاوه بر آن که کاربرد آن متناسب با هر صحنه و به صورت منحصر به فرد باشد تا در جلب نظر مخاطبان بتوان امیدوار بود.

No Comments

پیام بگذارید

سوالی دارید ؟

021-71053977

تلگرامواتساپ
021-71053977 مشاوره رایگان