همه چیز درباره گویندگی، اصول و روش های تربیت صدا
نریشن (Narration) یک کلمه انگلیسی است که در فارسی به آن متن خوانی، روایت داستان و گویندگی می گویند. گویندگی به ویدیو های تبلیغاتی جان می دهد و به نوعی به آن ویدیو معنا و مفهوم می بخشد.

به فردی که نریشن را می خواند نریتور(narrator) یا گوینده می گویند. نریتور تاثیر بسیاری در رساندن مفهوم نریشن دارد، به یاد داشته باشید نریتور می تواند افراد زیادی را با صدا و نحوه خوانش خود به خدمات شما جذب کند.
تاثیر نریتور بر محتوا
شاید فکر کنید خواندن یه متن کار ساده و راحتی است اما اینطور نیست، نریتور باید به گونه ای متن را بخواند که تاثیرات لازم را روی مخاطب بگذارد یعنی نریتور باید مهارت بسیار خوبی در گفتن به صورت ها و گونه های مختلف داشته باشد.
انواع گویندگی
گویندگی شاخه های مختلفی دارد که هر کدام از این شاخه ها، به مهارت های متفاوتی نیاز دارد. انواع گویندگی عبارتند از:
- گویندگی برنامه های رادیویی؛
- گویندگی برنامه های تلویزیونی؛
- گویندگی و گزارشگری خبر؛
- گویندگی پادکست و برنامه های اینترنتی صوتی؛
- گویندگی تیزرهای تبلیغاتی.
لازم است که بدانیم فعالیت کردن در هرکدام از این حوزه های گویندگی نیاز به سبک و مهارت متفاوتی دارد.
حوزه های کاربرد نریشن
نرشین صدایی است که بر روی فیلم ها، سریال ها، تبلیغات، سینما و سایر رسانه های صوتی و تصویری قرار می گیرد. در فیلم ها از نریشن برای توضیحات بیشتر استفاده می کنند که این توضیحات می تواند توسط شخصیت های خود داستان یا شخص سومی که در داستان وجود ندارد، گفته شود همچنین در ساخت موشن گرافیک از نریشن برای تاثیر گذاری بیشتر روی مخاطب استفاده می کنند. از دیگر کاربردهای نریشن استفاده از آن در ساخت پادکست، مستند، کتاب های صوتی، دوبله، برنامه های رادیویی و فیلم های آموزشی است.
نحوه تولید نریشن
برای ساخت یک نریشن با کیفیت و مناسب نیاز به یک گوینده ماهر، متن مناسب، محل مناسب ضبط و تدوین ویدیو و فایل های صوتی نیاز دارید تا بتوان یک نریشن با کیفیت بالا تولید کرد. ابتدا متن توسط یک یا چند نویسنده ماهر و حرفه ای تولید شود سپس نریشن در استودیو های پیشرفته ضبط می شود و در نهایت فایل صوتی توسط متخصصین ادیت می شود و به شما تحویل داده می شود.
مهارت های یک گوینده موفق
نریتورهای موفق، توانایی ها و مهارت هایی دارند که با کمی دقت می توان آن ویژگی ها را در کارهایشان شنید، مهم ترین مهارت های یک نریتور موفق عبارتند از :
- علاقه و اشتیاق؛
مخاطبان انرژی و اشتیاق شما را از نحو بیان شما متوجه می شوند. هر چقدر به کاری که انجام می دهید، علاقه داشته باشید محتوا بیشتر به دل مخاطب می نشیند. - کنترل بر روی صدا؛
توانایی تغییر حالات یا تغییر صدا با توجه به شخصیت های موجود در متن، ثابت نگه داشتن صدا مخاطب را کسل می کند؛ تغییر لحن و صدا به جذابیت گویندگی، شما کمک می کند. - انتقال درست احساسات؛
در گویندگی لازم است احساسات داستان را به خوبی ادا کنید، در این صورت است که مخاطب احساسات شما را به درستی احساس می کند. - تلفظ و بیان صحیح.
تلفظ درست در گویندگی اهمیت بسیاری دارد و رعایت نکردن اون از کیفیت محتوای صوتی کم می کند.
برای تبدیل شدن به یک نریتور حرفه ای لازم است تمرین و تمرین کنید و همه موارد گفته شده را رعایت کنید، برای تاثیر گذاری بیشتر لازم است از احساسات و بازی با تن صدا استفاده کنید چرا که مخاطب هم پیام را بهتر درک می کند و هم از بیان شما خسته نمی شود.
مسئولیت های گوینده تیزر
یک گوینده تیزر تبلیغاتی وظیفه دارد که با صدا و لحن خود توجه مخاطبان را به محصول و یا کسب و کار جذب کند. یکی از ویژگی های یک گوینده تیزر تبلیغاتی این است که گوینده باید به آن چیزی شود باور داشته باشد. فرد گوینده باید این توانایی را داشته باشد که یک تیزر را به سبک های مختلف بخواند. یک گوینده موفق با خلاقیت، شخصیت سازی و فن بیان خود مطالب و هدف خود را به روشنی بیان می کند.
چرا گویندگی روی تیزر لازم است؟
آن چیزی که در تیزرهای تبلیغاتی به زیبایی و تاثیر گذاری محتوا کمک می کند گویندگی نریشن است. یک نریشن مناسب نه تنها اثرگذاری تبلیغات را افزایش می دهد بلکه به ویدیو شما جان میدهد و باعث میشود به اهداف تبلیغاتی خود دست یابید.
اصول تربیت صدا برای گویندگی
انتقال هر پیامی از طریق صدای انسان، اثرگذاری آن را چندین برابر خواهد کرد و یک گوینده، مهارتهایی دارد که در اثر تمرین و آموزش به دست میآید و تقویت میشود. با کمک تمرینات گویندگی گویندگی می توانید روی صدا و نحو بیان خود کار کنید؛ تمرینات گویندگی عبارتند از:
- تمرین برای تقویت حنجره؛
- تمرین تنفس صحیح؛
- تمرین قوی کردن صدا؛
- تمرین کنترل احساسات.
تمریناتى که در این جا گفته شده، باعث تغییرات محسوسى در تقویت و بهبود صدای شما میشود. تداوم تمرین و تربیت صدا باعث پختگی حنجره میشود در نتیجه تمرینات را به طور منظم انجام دهید تا صدای شما پخته شود و بتوانید اصطلاحات و جملات را درست ادا کنید. برای درک بهتر میتونید مقاله اصول تربیت برای صدای گویندگان را مطالعه بفرمائید.
سفارش گویندگی
آژانس دیجیتال مارکتینگ پلاسینگ در زمینه نریشن و گویندگی تیزر تبلیغاتی با بهره گیری از بهترین گویندگان کشور، با مناسب ترین قیمت و با کیفیتی عالی همراه صداگذاری مناسب بر روی تصاویر و ویدیو های شما در کوتاه ترین زمان ممکن نریشن را به شما تحویل خواهد داد. با استفاده از گویندگی تیزر تبلیغاتی پلاسینگ کسب و کار خود را گسترش داده و مشتریان خود را افزایش دهید.
اپلیکیشن های ضبط گوشی موبایل
شما می توانید صدای خود را از طریق اپلیکیشن های زیر برای ساخت انواع تیزر ضبط کنید.
- اپلیکیشن ضبط صدا Hi-Q MP3؛
- اپلیکیشن Dolby On؛
- اپلیکیشن Smart Recorder؛
- اپلیکیشن ASR.
پادکست
پادکست، فایل های صوتی است که بر روی سرورهای مشخصی آپلود می شود و شما می توانید به کمک برنامه هایی که برای گوش دادن به پادکست طراحی شدهاند، آن ها را دنبال کنید یا اصطلاحاً Subscribe کنید.
برنامه های پادکست، شبیه به اینستاگرام و روبیکا هستند به این صورت که این امکان را دارند تا شما در برنامه اکانت بسازید و افرادی را دنبال کنید و همینطور بالعکس ، تنها با این تفاوت که در این نرم افزارها فقط پادکست یا همان فایل صوتی را می توان به اشتراک گذاشت و منتشر کرد بر خلاف اینستاگرام که قبلیت انتشار عکس و ویدئو را هم دارد.
دلیل محبوبیت پادکست
امروزه افراد زیادی برای رسیدن به محل مورد نظرشان چند دقیقه تا چند ساعت را در وسایل نقلیه عمومی سپری کنند به کمک اپلیکیشن های پادکست شما می توانید این تایم های کوتاه خود را تبدیل به فرصت کنید و مطالب زیادی را آموزش ببینید. دلایل محبوبیت پادکست عبارتند از:
- وجود محتوای خوب برای یادگیری؛
- استفاده آسان؛
- دسترسی سریع؛
- همیشه همراه بودن؛
- مصرف کم اینترنت.
نحوه استفاده از پادکست در یک کسب و کار اینترنتی
شما به عنوان صاحب یک کسب و کار از هر روشی که خواستید می توانید نسبت به انتشار محتواهایتان اقدام کنید. اما به یاد داشته باشید که آن دسته از پادکستهایی که صرفا به عنوان چندین فایل صوتی در بخشی از سایت شما قرار می گیرند، برای اینکه به خوبی شنیده شوند باید برند سازی در مورد آنها صورت بگیرد. به این معنا که باید از طریق دیگر رسانهها به مخاطبان اعلام کنید که یک پادکستی با چنین شرایطی را در سایت خود قرار داده اید و از آنها برای گوش دادن به آن در سایت دعوت کنید.
سوالات متداول
بیشترین سوالاتی که پرسیده شده
نریشن (Narration) یک کلمه انگلیسی است که در فارسی به آن متن خوانی، روایت داستان و گویندگی می گویند.
یک نریشن مناسب نه تنها اثرگذاری تبلیغات را افزایش می دهد بلکه به ویدیو جان میدهد وکمک می کند تا به اهداف تبلیغاتی خود دست یابید.
- وجود محتوای خوب برای یادگیری؛
- استفاده آسان؛
- دسترسی سریع؛
- همیشه همراه بودن؛
- مصرف کم اینترنت.
دیدگاهتان را بنویسید