موشن گرافی یا موشن گرافیک چیست

اگر صاحب برند یا شرکت هستید حتما از اهمیت تبلیغات با خبر هستید، موشن گرافیک ها جز جذاب ترین نوع تبلیغات اینستاگرامی هستند چرا که با متحرک سازی کاراکتر ها و صداگذاری روی آن به معرفی و انتقال مفاهیم می پردازد. به خاطرداشته باشید تبلیغاتی تاثیر گذار هستند که بر روی حافظه بصری و صوتی مخاطب کار کنند. شرکت پلاسینگ با بیش از شش سال سابقه به شما در ساخت ویدیو تبلیغاتی کمک می کند، ما در تیم پلاسینگ با مهارت به ساخت بهترین کلیپ برای معرفی شما می پردازیم.

آشنایی با موشن گرافیک

موشن گرافیک (Motion Graphics) از دو کلمه موشن به معنی حرکت و گرافیک تشکیل شده است. به هنر متحرک سازی تصاویر پویانمایی و صداگذاری روی آن ها موشن گرافیک می گویند؛ در این نوع تبلیغات طراحان گرافیک با جان بخشیدن به کاراکترها داستان را روایت می کنند. این نوع محتوا با طراحی خلاقانه به معرفی محصول می پردازد. تاریخچه ساخت موشن گرافیک به سال 1800 میلادی بر می گردد، زمانی که تمام طرح های گرافیکی به‌صورت فلت (تخت) در قالب غیر متحرک به کار می ‌رفتند. در این سال ها بود که اولین امکانات و لوازم پویانمایی جهت ساخت موشن گرافیک و حرکت دادن به کاراکتر ها، از طریق طراحی های متوالی صورت گرفت. با این حال نمی توان با قطعیت گفت که اولین فرد یا شرکت سازنده موشن گرافیک و تیزر های انیمیشنی چه کسی است؛ چرا که افراد زیادی از گذشته تا به امروز در ساخت و تولید انیمیشن و موشن گرافیک دست داشته اند. موشن‌ گرافیک رابطه‌ ی مستقیمی با پیشرفت فناوری اطلاعات دارد، به نوعی تکامل این دو موضوع با یکدیگر گره خورده است؛ در سال‌ های اخیر، پیشرفت نرم ‌افزار های گرافیکی باعث جذب افراد زیادی به حوزه طراحی، ساخت و سفارش موشن گرافیک و تیزر های انیمیشنی شده است که از این نوع ویدیو های تبلیغاتی برای معرفی و برندینگ انواع کسب و کار ها و خدمات در تمام رسانه های بصری مانند تلویزیون، بیلبورد های سراسر شهر، شبکه های اجتماعی و… استفاده می شود.

مراحل تولید و تهیه ویدیوهای تبلیغاتی جذاب، هدفمند و با کیفیت

ما در شرکت پلاسینگ، برای ساخت ویدیو تبلیغاتی نیاز به دانستن هدف و اطلاعاتی از برند یا شرکت شما داریم تا بتوانیم با محتوای ویدیویی به بهترین نحو برند شما را معری کنیم. حال می خواهیم مراحل ساخت را با هم بررسی کنیم :
  • تیم ایده پردازی؛ ما در شرکت پلاسینگ برای ساخت موشن گرافیک زمان زیادی را صرف می کنیم تا به یک ایده مناسب برسیم.
  • تیم سناریونویسی؛ زمانی که ایده پردازی ها برای بیان هدف صورت گرفت وقت آن است که سناریو مناسب برای انتقال مفاهیم به مشتریان نوشته شود. حال سناریو به تصویر ساز داده می شود تا طراح با توجه به سناریو، طراحی کند. با طراحی استوری برد می توانید پیش از شروع ساخت ویدیو شکل نهایی آن را در ذهن خود تجسم کنید.
  • تیم طراحی محیطی و طراحی کاراکتر؛ طراح ایده هایی را که از استوری برد گرفته در نرم افزار ایلاستریتور طراحی می کند که شامل طراحی کاراکتر یا طراحی وکتور است.
    • تیم متحرک سازی؛ حالا تمامی پلان های ثابت و خام توسط انیماتور در نرم افزار افترافکت، انیمیت یا متحرک سازی می شود.
    • تیم صدا گذاری. آخرین مرحله در تولید یک موشن گرافیک انتخاب صدا و موزیک مناسب است، انتخاب گوینده تاثیر زیادی روی مخاطب می گذارد.
    در ساخت این نوع ویدیوها، محتوای سناریو توسط نویسنده نوشته می شود و در نهایت بعد از طراحی کاراکتر ها و جان بخشی به آن ها صداگذاری می شود. از نوع ویدیوها برای معرفی محصولیا برند و تیتراژ آغازبرنامه یا فیلم هاهم استفاده می شود.

آموزش حرکت خودرو در موشن گرافیک

برای حرکت و انیمیت خودرو در افترافکت، لازم است مراحل زیر را با دقت طی کنید:
  1. برای حرکت خودرو در افترافکت در ابتدا لازم است لایه بدنه خودرو را با دو تا چرخ آن از هم جدا کنید؛
  2. در این مرحله باید rotation چرخ عقبی را به چرخ جلویی parent کنید؛
  3. بعد از این کار باید پارامترPosition خوردرو را separate کنید؛ برای این کار با کلیک راست بر روی لایه بدنه خودرو و کلیک بر روی گزینه ی Position  در نهایت گزینه ی separate را انتخاب کنید تا یک X و Y جداگانه به شما برای حرکت خودرو دهد؛
  4. در این مرحله لازم است rotation تایر جلویی را به پارامتر X، parent کنید تا خودرو در محور X جا به جا شود؛
  5. حال باید دو تا تایر را کاملا به بدنه خودرو parent کنید تا وقتی که خودرو حرکت کرد تایر ها، هم به همان سمت به چرخش در بیایند؛
  6. در نهایت اگر شما کورنومتر (stopwatch) پارامتر x را روشن کنید با دادن تایم بر حسب ثانیه و فشردن دکمه space می توانید خودرو مورد نظر خود را در افترافکت حرکت دهید.

برای درک بهتر و راحت تر آموزش انیمیت خودرو پیشنهاد می کنیم، ویدیوی آموزشی حرکت خودرو در موشن گرافیک را تماشا کنید.

موشن گرافیک ها در چه حوزه هایی کاربرد دارند

اگر با دقت به تبلیغات در سایت ها شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و… نگاه کنید متوجه می شوید، تاثیر تبلیغات ویدیویی بیشتر از تبلیغات متنی و تصویری است. حوزه های مختلفی که می توانیم از موشن گرافیک استفاده کنیم عبارتند از :

  • در مارکتینگ و برند سازی؛
  • در صنعت سینما و تلویزیون؛
  • در شبکه های اجتماعی؛
  • در وب سایت ها؛
  • انیمیت کردن لوگو و ساختن گیفت ها.

شما در هر حوزه ای که نیاز به تبلیغات و معرفی داشته باشید می توانید از محتوای ویدیویی استفاده کنید؛ این کلیپ ها با کمک تصویرسازی باعث می شود نام برند شما روح و شخصیت پیدا کرده و مدت زمان طولانی تر در ذهن افراد باقی بماند.

وجه تمایز موشن گرافی با دیگر محتواهای ویدیویی

حال که میدانیم موشن گرافیک چیست و چه کاربردی دارد در ادامه یاد می گیریم این دسته از ویدیوها چه ویژگی هایی دارند. ویژگی های موشن گرافیک :

  • داشتن یک سناریو جذاب؛
    زمان نوشتن سناریو باید دقت کنید که متن نوشته شده تاثیرگذاری لازم را روی مخاطب داشته باشد.
  • طراحی کاراکترهای جذاب و المان های مناسب؛
    در زمان طراحی کارکترها باید دقت کنید کارکتر ها با سناریو و هدف تطابق داشته باشد و طوری باشد که مخاطب جذب زیبایی ویدیو شود.
    • صداگذاری مناسب؛
      انتخاب نریشن، نریتور و موزیک یکی از عناصر خیلی مهم است که به روایت موشن گرافیک کمک می کند.
    • توجه به پرسونای مخاطب؛
      یعنی طراحی موشن گرافیک بر اساس نیاز و علایق مخاطب.
    • خلاصه و مفید بودن.
      یعنی در زمان کم پیام را به درستی به مخاطب انتقال دهد.

    در بالا چندین ویژگی از موشن گرافیک خوب را بررسی کردیم، نکته مهم این است که هدف اصلی خود را مخاطب قرار دهیم و این محتوا را بر اساس دید مخاطب تولید کنید.

سفارش موشن گرافیک

دلیل محبوبیت موشن گرافی

افراد و کسب و کارهایی که سفارش موشن گرافیک داده اند، این دسته کلیپ ها یک تجربه باور نکردنی در بازاریابی می دانند. در زیر می خواهیم مزایای موشن گرافیک را بررسی کنیم :

  • تولید یک محتوای جذاب؛
  • معرفی درست برند شما به مخاطب؛
  • موشن گرافیک ها به لحاظ مالی به صرفه و اقتصادی هستند؛
  • موشن گرافیک ها افراد را به کاربران دائمی شما تبدیل می کنند.

با کمک این نوع تبلیغات جذاب مخاطب خود را با شرکت و خدمات و محصولات خود آشنا می کنید.

چه سبکی از موشن گرافیک مناسب شماست

ویدیوهای تبلیغاتی انواع مختلفی دارند که شرکت پلاسینگ با توجه به نیاز هر مشتری بهترین و مناسب ترین آن ها را به شما معرفی می کند. موشن گرافیک ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از :

  • موشن گرافیک اقتصادی (ارزان)؛
    موشن گرافیک اقتصادی حرکت و انیمیشن کمتری دارد و نسبت به پروژه های دیگر ارزان تر و سریع تر است که معنا و مفهوم را به درستی انتقال می دهد.
  • موشن گرافیک اختصاصی؛
    موشن گرافیک اختصاصی حرکت و انیمیشن دارد که از طریق حرکت معنا و هدف نهایی را به مخاطب می رساند.
  • موشن گرافیک موزیکال؛
    موشن گرافیک موزیکال همانطور که از اسمش مشخص هست با ترانه و شعر هست که میتونه بسیار جذاب تر نسبت به پروژه های دیگه باشد.
  • موشن گرافیک سه بعدی؛
    موشن گرافیک سه بعدی با توجه به کاربرد وسیعی که در حوزه های مختلف دارد از نام آشنا ترین شاخه های موشن گرافیک است.
  • موشن وایت برد؛
    موشن وایت برد نوعی کلیپ تبلیغاتی است که در آن همزمان با صحبت‌های گوینده نقاشی که توسط دستی که در تصویر وجود دارد کشیده می‌شود؛ این انیمیشن ساده و جذاب است اما کمتر به جزئیات پرداخته می شود.
  • استاپ موشن؛
    استاپ موشن از طریق، عکس برداری اجسام و طرح ها و در نهایت متصل کردن آن ها به وجود میاد.
    • کمیک موشن؛
      موشن کمیک فرآیندی است که طی آن کتاب های مصور حرکت می کنند تا بتواند داستان را روایت کند.
    • لوگو موشن؛
      لوگو موشن جذاب می‌تواند داستان برند را روایت کند در واقع لوگو موشن، اضافه کردن افکت یا انیمیشن به لوگوست.
    • استوری موشن؛
      استوری موشن بهتری نوع موشن گرافیک برای شبکه های اجتماعی است که شما می توانید برند یا خدمات خود را به مخاطب معرفی کنید.
    • اینفو موشن؛
      اینفو موشن در واقع نمایش تصویری یا دیداری داده‌ها و اطلاعات است که به صورت متحرک میباشد.
    • کلیپ و نماهنگ.
      کلیپ یا نماهنگ ویدیویی می گویند که عکس یا تکه فیلم ها از یک مناسبت با روایت گوینده و موسیقی همراه می شود.

    هر کدام از این سبک های ، گفته شده هدف خاصی را دنبال می کنند. تیم مشاوره شرکت پلاسینگ با مشاوره رایگان شما را در این بخش همراهی می کند.

موشن رئال
موشن گرافیک موزیکال

از چه نرم افزارهایی برای تولید محتوای ویدیویی استفاده می شود

موشن گرافیک دنیای پیشرفته و گسترده ای دارد به همان میزان نرم افزارهای ساخت و تولید آن هم متنوع است. بهترین نرم افزارها برای ساخت موشن گرافیک عبارتند از:
  • Adobe After Effect (افترافکت)؛
  • Adobe Premier (پریمیر)؛
  • Maya (مایا)؛
  • Cinema 4D (سینما فوردی)؛
  • Adobe Photoshop (فوتوشاپ)؛
  • Adobe Illustrator (ایلاستریتور)؛
  • Nuke (نوک).
این ها فقط بخشی از نرم افزارهای تولید موشن گرافیک هستند، استفاده از این نرم افزارها بسته طراح دارد و هر طراح با توجه به تسلط خود از یکی از این نرم افزارها استفاده می کند.

برای پروژه های تبلیغاتی از انیمیشن استفاده می کنند یا موشن گرافیک

موشن گرافیک زیر مجموعه انیمیشن می باشد اما با هم تفاوت های بسیاری دارند. همیشه مدت زمان انیمیشن بیشتر از موشن گرافیک است. در انیمیشن، کاراکترهای انیمیشن داستان را روایت می کنند اما در موشن گرافیک، کراکترهای موشن گرافیک می خواهند یک مفهوم را برسانند.

انیمیشن در قالب دوبله می باشد اما در موشن گرافیک یک نفر کل داستان را روایت می کند. در انیمیشن کل محیط ها، کارکتر ها و اتفاقات طراحی می شوند اما در موشن گرافیک می توان از المان های گرافیکی استفاده کرد.

تعرفه ی ساخت موشن گرافیک به چه عواملی بستگی دارد

تعرفه ساخت هر ویدیو موشن گرافیک به نوع ساخت، انتخاب کاراکتر، صداگذاری و سناریوی آن بستگی دارد. شرکت پلاسینگ با تجربه پنج ساله خود در حوزه تولید محتوا ویدیویی و متنی باعث رونق کسب و کار شما می شوند. تیم پلاسینگ با دقت و ظرافت بر روی ویدیوها کار می کنند تا کار با بهترین کیفیت و جذابیت به شما تحویل داده شود.

سفارش موشن گرافیک

موشن‌گرافیک بخش بزرگی از دنیا طراحی گرافیک را به خود اختصاص داده است. سفارش موشن‌گرافیک را اغلب کسب‌وکارها برای دستیابی به اهداف تبلیغاتی خود انجام می‌دهند. گاهی استفاده از نریشن و ویدئو در زمان سفارش موشن‌گرافیک به مخاطب این امکان را می‌دهد تا درک بهتری از کسب‌وکار و هدف پشت تبلیغات شما به دست بیاورد.  تعرفه موشن‌گرافیک بسیار مناسب است که  این امکان را فراهم می‌کند تا با هزینه معقول بهترین عملکرد را از تبلیغات به دست بیاورید.

تبلیغات کسب‌وکار اصولا موضوعی هزینه بر است؛ اما قیمت موشن‌گرافیک این امکان را فراهم می‌کند که حتی مشاغل کوچک هم بتوانند، تبلیغات خاص خود را با طراحی گرافیکی خاصی نمایش دهند. فرقی ندارد که صاحب چه شغلی باشید، می‌توانید با سفارش موشن‌گرافیک پیام خود را با تأثیرگذاری بیشتری به مخاطبان منتقل نمایید.

زیبایی و جذابیت ویدئوهای موشن‌گرافیک باعث جلب‌توجه مخاطبان زیادی می‌شود. سبک این تبلیغات بسیار مشتری‌محور بوده؛ اما باتوجه‌به کیفیت بالا همیشه در لیست بهترین‌ها قرار می‌گیرد. شاید قیمت موشن‌گرافیک مناسب باشد؛ اما چون با مخاطب زیادی تعامل پیدا می‌کند باید با وسواس خاصی آن را انتخاب کنید تا تأثیر بهتری را بر ذهن مشتری بگذارید.

مزایای ساخت موشن‌گرافیک

موشن‌گرافیک سبک جدیدی از تبلیغات ویدئوی است که توانسته است در میان صاحبان مشاغل و کسب‌وکارها محبوبیت بالایی به دست بیاورد.

  • برندینگ؛
  • جذب مخاطب بیشتر؛
  • اعتمادسازی مخاطبین؛
  • ارائه بهتر خدمات در قالب ویدئویی؛
  • افزایش فروش.

حضور موشن‌گرافیک در تبلیغات باعث پیشرفت بسیار زیادی در این صنعت شده است. بسیاری از مشاغل برای حفظ موجودیت خود در کنار معرفی تجارت خود به مخاطبان بیشتر این سبک از تبلیغات ویدئوی کمک می‌گیرند.

نتیجه گیری

زندگی اکثر آدم‌های قرن 21 به طور همه‌جانبه‌ای با تصویر و هنر گرافیک عجین است. گرافیک در هر بخش از زندگی انسان قابلیت سرک‌کشیدن دارد و ردپای خوبی از حضورش بر جای می‌گذارد. همان‌طور که در مقاله اشاره شد، موشن‌گرافیک، طراحی متحرکی است که هدف اصلی آن انتقال یک مفهوم به کمک سادگی، جذابیت بصری گرافیکی است. تمام عناصر استفاده شده در موشن‌گرافیک کمک می‌کند تا حس خوبی از شما در ذهن بیننده ثبت شود. خصوصیات خاص موشن‌گرافیک‌ باعث می‌شود که کاربرد زیادی را در برندینگ داشته باشند و در تشریح یک فرایند بهترین عملکرد را نشان دهند. قبل از حضور و پیشرفت تکنولوژی ساخت موشن‌گرافیک فرایندی سخت و زمان بر بود؛ اما در روزگار حاضر حتی شما با موبایل شخصی خودتان هم توانایی ساخت موشن‌گرافیک را دارید. موشن‌گرافیک یکی از رشته‌های پرطرف‌دار هنر دیجیتال است که در صنعت تبلیغات و برندینگ درآمد بسیار زیادی را برای تجارتی به ارمغان می‌آورد. اگر شما هم از علاقه‌مندان به این حوزه هستید، با یادگیری نرم‌افزارهایی که در این نوشتار به آنها اشاره شد، کار خود را آغاز کنید. صاحبان کسب‌وکارها نیز می‌توانند با انتخاب یک تیم ماهر بهترین تبلیغات را برای خود داشته باشند تا برای همیشه در یادها بمانند.

تجربه ی ما از بازخورد موشن گرافیک در کسب و کار های مختلف

کسب و کارموشن وایت برداینفوموشنموشن استوری موشن اقتصادی موشن اختصاصی
اداری سازمانی30% انتقال راحت گزارش60% انتقال راحت گزارش5% انتقال راحت گزارش50% انتقال راحت گزارش70% انتقال راحت گزارش
شبکه های اجتماعی 5% افزایش فروش5% افزایش فروش50% افزایش فروش 30% افزایش فروش50% افزایش فروش
شرکت و کارخانه30% افزایش تماس20% افزایش تماس10% افزایش تماس20% افزایش تماس30% افزایش تماس
کسب و کار اینترنتی20% فروش بیشتر 40% فروش بیشتر 60% فروش بیشتر 80% فروش بیشتر 75% فروش بیشتر
تمام کسب و کار ها----------------------------------------60% افزایش فروش

سوالات متداول

بیشترین سوالاتی که پرسیده شده

طبق توضیحات گفته شده، هزینه موشن گرافیک به عوامل مختلفی که شما می تونید از طریق آزانس دیجیتال مارکتینگ پلاسینگ این خدمات را با مناسب ترین قیمت و بالاترین کیفیت دریافت کنید.

موشن گرافیک یعنی پیام خود را در مدت زمان کوتاه با کیفیت بالا به مخاطب رساندن.

در ساخت ویدیوهای موشن گرافیک از المان ها و کاراکترهای انیمیشنی استفاده می شود و این کاراکترها با جذابیت و زیبایی در عین روشنی پیام خود را به مخاطب می رسانند.

  • تماس با کارشناسان پلاسینگ؛
  • دریافت مشاوره و انتخاب نوع ویدیو تبلیغاتی؛
  • ارسال توضیحات کوتاه از کسب و کار برای نوشتن سناریو؛
  • ارسال سناریو برای گرفتن تایید شما؛
  • پرداخت هزینه کامل پروژه و شروع تولید آن؛
  • آماده سازی پروژه و تحویل در زمان اعلامی.

درخواست مشاوره رایگان

[gravityform id="1" ajax="true"]

در صورت نیاز به مشاوره می توانید فرم را تکمیل نمایید و یا با ما در ارتباط باشید.