چرا آیکون ها در طراحی اینفوگرافیک مهم هستند؟
فهرست مطالب
آیکونها جزء جدا نشدنی تمامی طراحی گرافیکی هستند. بارها شما در طرح های پوسترهای تبلیغاتی، اپلیکیشنهای موبایل، بستهبندی محصولات، کارت ویزیتها و تب مرورگرتان به طور حتم آیکون دیده اید. همین الان هم کافیست که کمی چشمانتان را به اطراف بچرخانید تا باز هم آنها را ببینید. آیکونهایی آنقدر پرکاربرد و ضروری هستند که نمی توانید وجود آنها را انکار کنید! همانطور که می دانید یکی از بسترهای مهم استفاده از آیکون ها همین اینفوگرافیک ها هستن. طراحی اینفوگرافیک از موثرترین مسیرهای انتقال مفاهیم پیچیده است که به کمک حضور آیکون ها مسیر درک اطلاعات و بیان آن سریع تر پیش می رود.
کسب وکارها، سازمان ها، ارگان ها، ادارات و مراکز آموزشی در تعامل اولیه با مخاطبین دچار مشکل هستند. در این زمان حضور یک اینفوگرافیک مناسب می تواند ارتباط خوبی میان آنها و جامعه هدف موردنظرشان برقرار کند. استفاده از آیکون های جذاب و آشنا برای اغلب مردم در انتقال بهتر مفاهیم بسیار کاربردی است و جای شما را در بازاریابی و فرآیند گفت و گوی متنی سریعتر باز می کند.
طراحان گرافیک در اولین قدم برای بیان داده های خام یا اطلاعات پیچیده به مخاطب، ساده سازی را در برنامه خود دارند، که بهترین راهکار برای آن استفاده از آن اینفوگرافیک های جذاب می باشد. حضور آیکون های متناسب با موضوع اینفوگرافیک جذابیت های قابل ملاحظه ای به خروجی نهایی شما هدیه می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه همراه ما باشید.
انواع آیکون ها در طراحی اینفوگرافیک چیست؟
آیکونها انواع متعددی دارند که بر اساس نوع کاربرد و شکل ظاهری به چند دسته کلی تقسیم بندی می شوند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:
دستهبندی آیکونها براساس نوع کاربرد
- آیکون Interactive: این آیکونها که قابل کلیک کردن هستند، برای پاسخ به درخواست کاربر طراحی می شوند و هدف اصلی آنها شرح ویژگیها و کاربرد یک دکمه یا ویژگی خاص است.
- آیکون Decorative: این آیکونها بیشتر برای زیبایی و تزئین کردن اینفوگرافیک کمک گرفته می شوند.
- آیکون اپلیکیشن (App): این آیکونها علامت یک برند هستند و در پلتفرمهای مختلف نشاندهندهی هویت اصلی یک برنامه خواهند بود.
- آیکون (URL Favicon): این آیکونها نوع خاصی از آیکونها می باشند که به صورت لینکهای URL به کار گرفته میشوند و در قسمت Bookmark یا URL محصول یا برند خاصی را نشان میدهند.
دستهبندی آیکونها براساس شکل ظاهری
- آیکون Outline: این نمونه از آیکونها همانطور که از نامشان پیدا می باشد؛ فقط دارای خطوط خارجی هستند و براساس اندازه، ضخامت و تراکم خطوط از هم تفکیک می گردند.
- آیکون Filled: اگر به آیکونهای outline هویت بدهیم و به آنها رنگ ببخشیم. آیکون جدیدی را ایجاد کردهایم که به آن آیکون Filled هم گفته می شود.
- آیکون Glyph: در این نوع از آیکونها شما تصویری یکدست را دیده اید و شکلی تکرنگ و پیوسته دارید. آیکونهای Glyph تنوع رنگی ندارند و خطوط در آنها مشخص نخواهند بود.
- آیکون Flat و Semi-flat: این دسته از آیکونها نسخهی پیشرفتهی آیکونهای glyph می باشند که برای کشیدن ایدهها به سبک مدرن و ساده از آنها کمک می گیرند. آیکونهای Flat از اشکال، سایهها و هایلایتهای ساده ساخته می شوند.
- آیکون Hand-drawn: این آیکون نیز همانطور که از نامش پیدا می باشد؛ شبیه به طراحی با دست بوده و انگار که فردی آن را با دست نقاشی می کند.
- آیکون Skeuomorphic: این آیکونها نیز اسمشان گویای همهچیز خواهد بود؛ در این نوع طراحی سعی بر این است که آیکونها شکل واقعی داشته و طبیعی به نظر برسند.
- آیکون SVG) Scalable Vector Graphics): این نمونه از آیکون فاقد رزولوشن است و از خطوط و منحنیهایی تشکیل می گردد که به راحتی و بدون از دست دادن کیفیت جابجا خواهند شد.
چرا آیکون ها در اینفوگرافیک مهم هستند؟
شاید در اولین نگاه استفاده از اینفوگرافیک تنها معطوف به ارائه گزارش باشد اما این روزها بسیاری از سازمان ها، ارگان ها و شرکت ها در نمایش سندها و پژوهش های مختلف نیز از اینفوگرافی کمک می گیرند. ارائه محتوا اهمیت بالایی دارد اما انتقال اطلاعات به مخاطب چالش بزرگی است که باید به درستی صورت بگیرد. برای انتقال اطلاعات با اهمیت و ارزشمند به مخاطب ساده ترین روش کمک گرفتن از اینفوگرافیک است.
بسیاری از شرکت هایی که طراحی اینفوگرافیک را انجام می دهند، به زیبایی آن توجه کافی ندارند؛ اگر کمپانی ها در طراحی نهایی به ساده سازی مفاهیم و استفاده مناسب از ایکون ها توجه کنند ، شاهد طرح های بسیار جذابی برای مخاطب هستند. این مسیر بدون شک سختی های بسیاری را برای بازاریاب ها به همراه خواهد داشت، اما با تمرین و الگوبرداری از نمونه های موفق، نتیجه بسیار قابل توجه است. البته اهمیت آیکون در اینفوگرافی و بازاریابی به همین سادگی نیست. در ادامه به اهمیت آیکون و اینفوگرافی در طراحی نمودارهای جذاب و دلایل کاربرد آنها خواهیم پرداخت.
دلایل اهمیت حضور آیکون ها در اینفوگرافیک
- جلب توجه مخاطب هدف
- تاثیرگذاری بیشتر کلمات
- آیکون در اینفوگرافی، ساده سازی فهم و درک محتوا
- استفاده از کلمات کمتر و بیان مفاهیم بیشتر
- آیکون در اینفوگرافی، امکان بیان محتوای مرتبط با هم
- نمایش بهینه شخصیت و سبک برند
اهمیت استفاده از آیکون در طراحی اینفوگرافیک و جلب توجه مخاطب هدف
یک اینفوگرافیک مناسب باید مخاطب هدف را جذب خود نماید. در نگاه نخست بسیاری از طرح های نموداری، جذابیت بصری خوبی ندارند، همین موضوع فرآیند انتقال محتوا را با شکست مواجه می کند. امروزه مخاطب حوصله ی مشاهده طرح های ساده، کلیشه ای و غیرحرفه ای را ندارد. بنابراین بازاریاب ها تلاش میکنند؛ اینفوگرافیک های جذابی را در اختیار مخاطب قرار دهند و جزو شرکت هایی شوند که هرسال به دلیل ناتوانی در جلب نظر مخاطب، شکست میخورند.
وقتی می خواهید به عنوان یک طراح گرافیک، اینفوگرافیک زیبا طراحی کنید باید به اهمیت جلوه های بصری توجه داشته باشیم. استفاده از آیکونها برای بیان بهتر مفاهیم یکی از ایدههای ضروری می باشد؛ اما از آنجایی که توجه مخاطب از محتوای بازاریابی برندها به سادگی پرت می شود، کسب و کارها باید به دنبال راهکارهایی برای جلب توجه مخاطب و حفظ این توجه باشند. در صورتی که استفاده درستی از اینفوگرافی شود، مخاطب به صورت حرفه ای و پایدار به برند جذب می گردد.
تاثیرگذاری بیشتر کلمات با طراحی اینفوگرافیک
وقتی از کلمات زیادی برای بیان یک پیام کمک بگیرید، داستان تاثیرگذاری تغییر میکند. هرچه کلمات کمتر باشند، توجه مخاطب به صورت سازمان یافتهای جلب موضوع مورد نظر شما می شود. اگر هنوز هم توجه زیادی بر روی محتوا متنی برای همراهی و تاثیرگذاری بر مخاطب دارید؛ باید روند خود را تغییر دهید. زیرا عکس ها و آیکون ها گویاتر از متن هستند.
دلایل اهمیت اینفوگرافی ها برای سازمان ها و شرکت ها
اغلب اطلاعات مهم سازمان ها، ادارات، شرکت ها و موسسههای مختلف در قالب اینفوگرافی با آیکون های متنوع طراحی می گردد. وقتی مخاطب چنین اینفوگرافیک هایی را میبیند شروع به خواندن کرده و هر کلمه تاثیرگذاری زیادی برایش دارد.
آیکون در اینفوگرافی، ساده سازی فهم و درک محتوا
نمایش بصری محتوا موجب ساده شدن آن از سوی مخاطب می گردد. چون بسیاری از محتواهای مهم به دلیل تخصصی بودن آن به درستی فهمیده نخواهند شد. همچنین از آنجایی که برندها، هدف اصلی اشان را از راه اندازی کسب و کار نشان دهند ناتوانی مخاطب در فهمیدن، امری طبیعی خواهد بود.
استفاده از آیکون در زمینه طراحی جلوه های بصری بسیار رایج و کاربردی می شود. شاید در نگاه نخست آیکون فقط در زمینه طراحی اینفوگرافی کاربرد داشته باشد اما این روزها تصاویر و آیکون ها هستند که به خاطر می ماند. نکته جالب در مورد تصاویر این است که اغلب تصاویر دارای دست کم یک آیکون اصلی هستند که به منظور برجسته سازی بخشی از تصویر مورد توجه قرار می گیرند. هرچه کلیدواژه ها ساده تر انتخاب شوند و به کمک آیکون در اینفوگرافی نمایش داده شوند؛ فهم شان از سوی مخاطب راحت تر می گردد. استفاده از اینفوگرافی پیش از ظهور اینترنت خیلی ساده بود اما امروزه امکان طراحی نمونه های جذاب و متنوع نیز وجود دارد. این نکته در زمینه بهبود کارایی اینفوگرافی ها بسیار مهم است.
آیکون ها در اینفوگرافیک، امکان بیان محتوای مرتبط با هم
محتواهای مورد نظر در اینفوگرافیک همیشه واحد نیستند؛ طراحان به دنبال محتوای جذاب و متوالی برای تاثیرگذاری روی مخاطب هستند. دراین زمان استفاده از آیکون ها مربوط به هم بهترین نتیجه را برایتان رقم می زند. انتخاب و استفاده از آیکونهای مختلف برای رسیدن به هدف اصلی اینفوگرافیک، بخصوص اگر پای انتقال محتوا و پیام های مرتبط با هم در میان باشد؛ اصلا کار راحتی نیست. انتخاب هدفمند آیکون ها نیازمند تمرین و تکرار است که بتواند تاثیرگذاری مناسبی را روی ذهن مخاطب داشته باشد.
نتیجه گیری
آیکونهای زیبا فقط برای حوزه طراحی سایت نیستند و برای طراحی اینفوگرافیک و پوسترهای گرافیکی نیز کاربرد بسیار بالایی دارند. آیکون ها هزاران کاربرد دارند و برای خواناتر شدن متن های سخت و طولانی نیز ساخت اینفوگرافیک یکی از موارد قابل توجه است. اینفوگرافیک برای ارائه گزارش، آموزش، ساده سازی محتوای پیچیده کاربرد دارد که از این رو بسیاری از سازمان ها و ارگان ها از این روش برای بیان داده های خود کمک گرفته اند.
دیدگاهتان را بنویسید