آشنایی با قانون یک سوم در عکاسی
قانون یک سوم در عکاسی چیست؟
قانون یکسوم در عکاسی یکی از اساسیترین پایههای عکاسی حرفهای محسوب میشود که باهدف بهبود ترکیببندی تصاویر (تعادل یا بالانس) تصاویری شاخص از شما به یادگار میگذارد. بر اساس یافتههای تحقیقات علمی، چشم انسان بهصورت طبیعی به سمت اشیایی میرود که بجای مرکز تصویر، کمی خارج از آن توجهش را جلب میکند. با این اصل، قانون یکسوم در عکاسی بسیار اهمیت دارد. چهار نقطه ناشی از تلاقی خطوط افقی و عمودی، مؤثرترین مرکز خارج از مرکز برای جلبتوجه مخاطبین هستند. قانون یکسوم، کادر تصویر شما را به 9 مستطیل همسان تقسیم خواهد کرد. در قانون یکسوم شما با کشیدن دو خط عمودی و دو خط افقی به 4 نقطه تلاقی میرسید. مرکز توجه عکس باید روی این نقاط باشد. اکثر دوربینهای دیجیتالی گزینهای برای اضافهکردن این خطوط به صفحه خواهند داشت. برای رسیدن به عکسهای پویاتر، هر المان جالب و جذاب باید در امتداد یکی از این خطوط یا یکی از تقاطعهای صورت بگیرد. این اصطلاح اولینبار در سال ۱۷۹۷ در کتاب «نکاتی درباره مناظر روستایی» نوشته «جان توماس اسمیت» بیان شده است. در دنیای عکاسی قوانین دیگری نیز وجود دارند که ریاضیات و روانشناسی در آن حضور پررنگی دارد که در نتیجه تمام این قوانین کنار هم برای رسیدن به ثبت عکس زیبا تأثیرگذار خواهد بود. در ادامه به نحوه استفاده از این قانون باهم صحبت خواهیم کرد.چطور از این قانون در عکاسیهای مختلف استفاده کنیم؟
با صحبتهایی که کردیم شاید از نظر شما، قانون یکسوم همیشه تصاویر باکیفیت را خلق میکند؛ اما همیشه داستان اینگونه نیست. رعایت قانون یکسوم در بعضی مواقع و قرارگرفتن سوژه اصلی خارج از تصویر گاهی باعث کاهش کیفیت عکس میگردد. عکاسان تبلیغاتی یا حرفه ای همگی اهمیت حضور تکنیک های مختلف برای رسیدن به ثبت عکس بهتر را درک کرده اند.
تقریباً تمام دوربینها روی منظرهیاب یا نمایشگر الکترونیکی خود از شبکهبندی یا Grid پشتیبانی میکنند. برای فعالسازی این دسترسی به سراغ تنظیمات خود بروید.
عکاسی محیط | ترکیببندی در عکاسی
در بیشتر مواقع ایجاد تعادل در تصاویر کار سادهای نخواهد بود. رعایت قانون یکسوم برای عکاسی در محیط، امکان حرکتدادن سوژه برای دستیابی به نقطه کانونی اصولاً سخت میگردد. البته که قانون یکسوم به بهبود جذابیت بصری بسیار کمک خواهد کرد.
برای عکاسی محیط المانهای موجود در عکس مانند درختان و خانه میتوانند در نزدیکی یکی از چهار نقطه تقاطع قرار بگیرند و خط افق را بهگونهای تراز کنید که خط پایینی حس وسعت آسمان را به مخاطب در زیباترین حالت نمایش دهد.
عکاسی پرتره | مثلث طلایی در عکاسی
درحالیکه در اکثر تصاویر پرتره شاهد قرارگیری سوژه در مرکز فریم هستیم. باید به مثلت طلایی در عکاسی توجه کافی داشته باشیم تا در بتوانیم خروجی مناسبی را برای عکس داشته باشیم. در رابطه با این موضوع مقاله ای با عنوان مثلث طلایی در عکاسی را منتشر کرده ایم. مطالعه آن خالی از لطف نیست. جذابیت بیشتری را با این تکنیک به عکس هایتان ببخشید. چشم به دنبال زیبایی است، بنابراین سوژه را امتداد تقاطعهای Grid قرار دهید.
علاوه بر این کار، سعی کنید محور بدن سوژه شما با یکی از خطوط عمودی شبکه تراز باشد. باتوجهبه جهت نگاه سوژه، محل قرارگیری آن را در سمت چپ یا راستخط عمودی انتخاب کنید.
چه زمانی نباید از قانون یکسوم در عکاسی استفاده کنید
ابتدا با این سوال آغاز کنیم که چه زمانی باید از قانون یکسوم در عکاسی استفاده کنید؟ اولین ارزش این قانون در این مورد است که به خودتان یادآوری میکنید که ترکیبات خارج از مرکز میتوانند بهخوبی کار کند. بارها پیشآمده است که عکاسان مبتدی بهصورت پیشفرض سوژههای خود را در داخل قاب قرار دادهاند و ترکیببندی مرکزی را انجام دادهاند.
اگرچه ترکیببندی مرکزی گزینهای بسیار عالی و قوی برای ترکیببندی عکس است، اما استفاده از آن برای همة عکسها این امکان را برای شما پیش میآورد که از تصاویر خسته شوید. برای ایجاد جذابیت بیشتر، به کمک قانون یکسوم تنوع بیشتری به خروجی کارهایتان هدیه دهید.
اگر تابهحال این کار را انجام میدادید، میتوانید با استفاده از قانون یکسوم، تنوع بهتر و بیشتری را به کارهایتان اضافه کنید.
به نظر شما چه زمانی نباید از قانون یکسوم در عکاسی کمک بگیرید؟
زمانی که میخواهید فریم را پر کنید
قرارگیری نقطه کانونی در مرکز تصاویر جایگزین حرفهای برای قانون یکسوم است. در این شرایط به فوکوس فوری و مستقیم بر روی سوژه اصلی نیاز است تا در مرکز تصویر قرار بگیرد.
در زمانی که از یک سازه یا بخشی از یک ساختمان با الگوی تکراری عکس گرفته باشید؛ بهاحتمال زیاد با بیش از یک نقطه فوکوس مواجه هستید.
تصاویر مربعی
وقتی سوژه در نقطه مرکز یک تصویر مربعی قرار دارد، تقارن خوبی برقرار است. قرارگیری یک سوژه جذاب در مرکز تصاویر مربعی برای ثبت عکسهای زیبا بسیار دلچسب است.
تصاویر با پسزمینه شلوغ
اگر پسزمینه تصویر شما شلوغ است بدون توجه به قانون یکسوم عکاسی کنید. زمانی که این عکسها را ثبت میکنید از عمق کم میدان بهره ببرید و سوژه اصلی را در مرکز توجه قرار دهید.
ترکیببندی عکس با معیارهای خود
اگر همه چیز را از پشت Grid ببینید، بهمرورزمان قانون سوم در خاطرتان ماندگار میگردد؛ اما گاهی شکستن قانونها و امتحان ترکیببندیهای مختلف جذابیت را به عکاسی شما هدیه میدهد.
نمیتوان بهراحتی با کلمات درباره تصمیمات در هنگام استفاده از قانون یکسوم در عکاسی صحبت کرد. اجازه دهید چشمانتان شما را راهنمایی کنند. یکی از بهترین توصیهها، ثبت تصاویر از چندین زاویه و سپس تصمیمگیری درباره آنها است. تمرینات پایه عکاسی به شما کمک میکنند دید بهتری نسبت به صحنهها داشته باشید.
جهت در قانون یکسوم | قانون یک سوم در عکاسی
زمانی که از سوژة در حال حرکت عکاسی میکنید، توجه بیشتری را به سمت حرکت کاراکتر داشته باشید. سوژه را در حوالی نقاط تقاطع یا خطوط در طرف مقابل جهت حرکتش قرار دهید.
برای مثال، اگر سوژه شما یک دونده است و از سمت راست به چپ حرکت میکند، مطمئن شوید که بر روی خط عمودی سمت راست یا بر روی نقاط تقاطع سمت راست قرار دارد. این موضوع باعث حرکت سوژه میشود.
یکی از موضوعات مهمی که باید در زمان استفاده از قانون یکسوم و متعادلکردن عکس با استفاده از نقاط طلائی در عکاسی پرتره در نظر داشته باشید، جهت چشمهای سوژه است. هنگام ترکیببندی یک عکس سوژه را در وسط یکی از خطوط عمودی و خلاف جهتی که نگاه میکند قرار دهید.
این قانون برای سوژههایی که در حال حرکت به یک سمت هستند نیز صدق میکند و باید آنها را روی خطی قرار دهید مخالف جهت حرکت وی است. بر اساس قانون یکسوم شما باید قسمت اعظم فضای منفی را در مقابل سوژه قرار دهید. هنگامی که شما این کار را انجام میدهید، شما چیزی که آنها در حال نگاه به آن هستند و یا جایی که میروند را نشان میدهید و بهعکس حس حرکت میدهید. به این صورت محتوای کافی برای گفتن یک داستان را بهعکس خودتان اضافه میکنید.
عناصر مهم در ترکیببندی؛ قانون یک سوم در عکاسی
قانون یکسوم برای برخی تصاویر مثل مناظر زمینی، دریایی و شهری که یک نقطه توجه خاص ندارد، قانون دیگری دارد. برای این عکسها تصویر را به بخشهای یکسوم و دو سوم تقسیم کنید.
در آخر، آیا میتوان قانون یکسوم را شکست؟
قانون یک سوم قطعاً ارزش بررسی و استفاده را خواهد داشت و باید بهصورت جدیتری آن را دنبال کرد. بهخصوص برای آنهایی که تازه شروع به یادگیری ترکیببندی در عکاسی کردهاند. بااینحال، هنگامی که در مسیر عکاسی تبلیغاتی، صنعتی و مد و فشن فعالیت حرفهای داشته باشید؛ لزوم رعایت قوانین عکاسی را درک خواهید کرد. ترکیببندی در هر عکس باتوجهبه المان ها و عنصر خود تفاوتهایی دارد.
قانون یک سوم در عکاسی در واقع یک تکنیک برای ثبت عکس حرفهای است. زمانی که این تکنیک را بهخوبی درک کنید میتوانید تکنیکهای دیگری در ترکیببندی عکسها، مانند نسبت طلایی، خطوط هدایتگر را نیز چاشنی عکاسیهای تبلیغاتی یا شخصی خود کنید که در نهایت تصاویر خیرهکننده و متنوعی را ثبت خواهد کرد.
ساخت تصاویر زیبا یک هنر است، نه یک علم! پس بعضیاوقات نیز شکستن قانونها باعث رسیدن به تصاویر زیباتر میشود. قانون یکسوم برای برخی عکسها گزینه خوبی است، اما تنها راه برای ثبت یک تصویر خوب نخواهد بود. در نهایت هر ترکیببندی میتواند زیبا باشد، فرصتها را از دست ندهید و خلاقیت را باهنر عکاسی برای ثبت تصاویر زیبا خرج کنید.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
قانون نسبت طلایی در عکاسی چیست؟ چطوری عکس های خوبی بگیریم؟
عکاسی تبلیغاتی حرفه ای برای اینستاگرام
همه چیز درباره ی عکاسی تبلیغاتی
فضای فعال در ترکیب بندی عکس چیست؟
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
قانون یک سوم چیست؟