قانون نسبت طلایی در عکاسی چیست؟ چطوری عکس های خوبی بگیریم؟
فهرست مطالب
قانون نسبت طلایی در عکاسی چیست؟ چه تاثیری در بهبود تصاویر تبلیغاتی کسب وکار دارد. همانطور که می دانید. قدرت تصویر یا ویدیو به حدی است که باعث جلب نظر مخاطب و توجه به عکس شما می گردد. مخاطب شما تنها چیزی که از شما به یاد می آورد، همان تصویری است که در فضاهای مختلف دیده است. عکاسی تبلیغاتی ، نوعی عکاسی چالش برانگیز می باشد که به صورت همزمان از چند فرم یا قانون متفاوتعکاسی کمک می گیرد تا علاوه بر داشتن احساس قوی، توانایی درک متقابل و درست از خواست، ذائقه و نیاز کارفرمای و مخاطب هدف را به تصویر بکشد. سهم بزرگی از موفقیت در کسب وکارها توجه به ارائه تصاویر حرفه ای و چشمگیر و جذب مخاطب، ترغیب به خرید محصول یا خدمات است.
برای رسیدن به نتیجه بهتر، باید قانون نسبت طلایی در عکاسی تبلیغاتی را جدی بگیرید. توجه به این موضوع باعث می گرد تا خروجی تصاویر شما با تکیه بر اصل جذب نگاه مشتری شما را به رسیدن برای نتیجه دلخواه کمک می رساند. در ادامه این نوشتار به قانون نسبت طلایی بیشتر نگاهی می اندازیم. همراه ما باشید.
قانون نسبت طلایی(Golden Ratio) چیست؟
زاویه طلایی، قانون نسبت طلایی (قانون فی) در عکاسی تبلیغاتی یکی از مفاهیم بنیادی است که ترکیب بندی منحصربه فرد و چشم نوازی را خلق می کند. قانون زاویه طلایی از دوران رنسانس وارد عکاسی شده است و در واقع به نسبت ۱ به ۱٫۶۱۸ تاکید دارد. این قانون به نسبت قانون یک سوم در عکاسی پیچیدگی بیشتری دارد و از ترکیب فرمول های ریاضی و تناسبات فیبوناچی پدیدار شده است.
قانون نسبت طلایی در عکاسی تبلیغاتی صحنه عکاسی را به دو قسمت تقسیم می کند. زمانی که طول بیشتر بوسیله طول کوچکتر تقسیم می گردد؛ نتیجه برابر می باشد با کل طول تقسیم شده با طول بیشتر. لئوناردو داوینچی یکی از طرفداران استفاده از طول بزرگتر است. او در نقاشی معروف خود مونالیزا از قانون نسبت طلایی می کند. در قرنهای متمادی بسیاری از معماران و نقاشان حرفهای از نسبت طلایی به عنوان ابزارهای ترکیبی قدرتمند بهره برده اند.
تفاوت قانون یک سوم و قانون نسبت زاویه طلایی در عکاسی
درک تفاوت دو قانون یک سوم و قانون نسبت زاویه طلایی در عکاسی شاید برای افراد تازه کار کمی سخت باشد. باید ابتدا بدانید که قانون یک سوم در عکاسی چیست؟ این قانون یک فرمول واقعی بر اساس اصول ریاضی هارمونی و تناسبات می باشد و با خطوط فرضی تصویر را به سه قسمت در دو جهت افقی و عمودی تقسیم می کند. عکاس با استفاده از این قانون باید عناصر مهم ترکیب بندی را روی نقاطع تقاطع این خطوط قرار دهد.
تفاوت اصلی میان قانون یک سوم و قانون نسبت طلایی در عکاسی در قرار گیری نقطه کانونی است. شبکه بندی صفحه تصویر در زمان استفاده از قانون زاویه طلایی در عکاسی با شبکه بندی تصویر در قانون یک سوم نسبتا به هم نزدیک هستند ولی تنها نقطه تفاوت میان این دو قانون در میزان نزدیکی بیشتر خطوط در قانون نسبت طلایی است. البته قانون یک سوم، نقاط مهم سوژه در محل برخورد خطوط واقع می گردد. بهطور کلی در قانون Golden Ratio ترکیببندی صحنه مورد نظر، تمرکز بر روی سوژه به دلیل نزدیکی خطوط بیشتر می باشد.
چگونه از قانون نسبت یا زاویه طلایی در عکاسی تبلیغاتی استفاده کنیم؟
قانون نسبت طلایی به عنوان یک راهنما برای ترکیب بندی عکاسی مناسب در تصویر به کار برده می شود. این قانون به خلق تصاویر منطبق با اصول زیباشناسی کمک بسیار زیادی خواهد کرد. در اصل قانون نسبت طلایی در عکاسی یک الگوی هماهنگ دارد و با تاکید بر یک موضوع مشخص تلاش دارد که در نهایت تمامی حواس بیننده و عکس را به موضوع اصلی بکشاند.
شاید برای از افرادی که به هنر عکاسی علاقهمند هستند، این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه از قانون زاویه طلایی در عکاسی استفاده کنیم؟ در ادامه به برخی از مهمترین موارد برای رعایت قانون نسبت طلایی در عکاسی اشاره میکنیم:
ارزیابی جزئیات صحنه
شبکهبندی قانون نسبت طلایی سبب سهولت ترکیببندی تصویر می گردد. عکاس باید برای پیدا کردن نقاط کانونی و سایر جزئیات به دقت صحنه را مورد بررسی قرار بدهد. به طور کلی یافتن تمامی عناصر صحنه در زمان استفاده از قانون طلایی حائز اهمیت خواهد بود؛ زیرا در نهایت به خلق تصاویر ارگانیک و طبیعی می رسد.
انتخاب مناسبترین قانون
عکاس باید متناسب با صحنه، مناسبترین قانون را برای رسیدن به بهترین نتیجه انتخاب کند. از بین قانون زاویه طلایی در عکاسی و قانون یک سوم، قانون نسبت طلایی پیشرفتهتر و کاربردیتر خواهد بود اما تاکید بر به کارگیری آن تحت هر شرایطی نتیجه برعکس می دهد.
بررسی مجدد صحنه قبل از شروع عکاسی
از آنجاییکه طیف وسیعی از دوربینها دارای قابلیت شبکهبندی صحنه بر اساس قانون یک سوم هستند، باید بدانید که قابلیت شبکهبندی صحنه بر اساس قانون زاویه طلایی در عکاسی ندارد. در این مواقع عکاس باید پیش از شروع عکاسی، نقطه کانونی را مورد توجه قرار بدهد و خروجی نهایی کار را در ذهن داشته باشد.
نتیجه گیری
قانون نسبت طلایی در عکاسی تبلیغاتی یکی از قوانین مهم و کلیدی است که به شما کمک می کند تا تصاویر چشم نواز و گیرایی را ثبت نمایید. ایجاد ترکیب بندی زیبا و فضای هارمونی نیز از خصوصیات دیگر این قانون می باشد.
شما می توانید با قانون نسبت طلایی به منظور ثبت عکاسی خلاقانه پیش بروید. تصاویری که با قانون نسبت طلایی به ثبت رسیده اند باعث می گردند تا سوژه ظریف تر به مخاطب نمایش داده شود. در نتیجه برای رسیدن به نتایج مطلوب در کنار سایر روش ها از این مورد نیز کمک بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید