استاپ موشن اشیا (Object Animation) | حرکت و جادوی آبجکت انیمیشن
فهرست مطالب
استاپ موشن اشیا یا آبجکت موشن یک هنر جذاب است که اشیاء غیرزنده را به زندگی می آورد و داستان های شگفتانگیزی را به تصویر می کشد. این تکنیک، اشیاء چه از مجسمه های گلی تا وسایل روزمره با دقت و حساسیت را در دکوراسیونهای خاص قرار میدهد و سپس به ترتیبی دقیق عکس برداری می کنند. در نهایت با توالی عکس ها، توهمی زیبا از حرکت برای تماشاگر ایجاد می نمایند.
هر چیزی، از مجسمه های گلی تا اشیاء روزمره، میتواند شخصیت اصلی داستان شما باشد. این اشیاء، با توانایی هنرمندان در اعمال حرکات دقیق و ایجاد شخصیت، حرکاتی را اجرا میکنند که نه تنها داستان را به زیبایی روایت میکنند، بلکه قادرند احساسات مختلفی را در بیننده به وجود آورند. آبجکت موشن به عنوان یک پل بین دنیای واقعی و تخیل، به ما امکان میدهد داستان هایی را به تصویر بکشیم که مخاطبان را به دنیایی جدید میبرد و آنها را با قدرت خلاقیت و ابتکار به چالش میکشاند. اگر به این حوزه از هنر موشن گرافیک علاقه دارید در ادامه همراه ما باشید تا به توضیح کامل در رابطه با ابجکت انیمیشن بپردازیم و راه های موفقیت در آن را باهم یاد بگیریم.
آبجکت انیمیشن (Object Animation) چیست؟
استاپ موشن(stop motion)، به عنوان یکی از فنون قدیمی و جذاب موشن گرافی و انیمیشن شناخته میشود که در انواع مختلفی از انیمیشنهای کوتاه تا فیلمهای بلند، ویدیو تبلیغاتی و کلیپهای آموزشی از آن کمک گرفته می شود. این روش با بهرهگیری از خلاقیت و تخیل، دنیایی جذاب و منحصر به فرد را برای بیننده ایجاد میکند و به عنوان یکی از روشهای موثر برای ایجاد فیلمهای خلاقانه و جذاب شناخته میشود.
در استاپ موشن اشیا ، تمامی شخصیتها و دکور مورد نظر به صورت دستی حرکت میکنند و هر حرکت توسط عکاس، ثبت میشود. سپس، تمام این عکسها با ترتیب خاص به صورت طبیعی و پیوسته به حرکت درمیآید. در این روش، اشیاء فیزیکی به دقت طراحی و در دکور مورد نظر قرار میگیرند و پس از عکسبرداری با ایجاد توالی پشت هم، توهم حرکت برای بیننده ایجاد میشود.
استاپ موشن از اشیاء بیجان گرفته تا اقلام روزمره خانگی، طیف گستردهای از اشیاء را برای روایت داستانهای جذاب و برانگیزاندن احساسات مورد استفاده قرار میدهد. در آبجکت انیمیشن، اشیاء بیجان به شخصیتها یا موضوعات اصلی سناریو تبدیل میشوند و با دقت کنترل خواهند شد تا حرکتهای آنها احساس و روایت داستان را به مخاطب منتقل کنند.
به این ترتیب، با ایجاد توالی عکسهایی که نشان دهنده اشیاء و شخصیتها در حال حرکت میباشند، حرکتی واقعی و زیبا به وجود میآید که برای جذب توجه و القاء احساسات مختلف در بین تماشاگران مورد استفاده قرار میگیرد.
کشف تاریخچه ی تکنیک پویانمایی اشیاء
تاریخچه آبجکت استاپ موشن به دوران بسیار قدیمی در فیلمسازی برمیگردد، از جمله مهمترین مراجع تاریخی که از این سبک کمک گرفته است؛ آثار باغهای متحرک فرانسه در قرن هجدهم است. ابتکارات برجستهی مخترعانی همچون مونشال دنیز، روزیه اولیویر، و جان پالاژیو نمونه های شاخص این حوزه است.
آبجکت استاپ موشن به عنوان یک تکنیک انیمیشنی رایج و قابل شناخت به دهههای ۱۹۱۰ و ۱۹۲۰ برمیگردد، که با استفاده از این روش، انیمیشنهای مختلفی ساخته شده است. در دهههای ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰، با پیشرفت تکنولوژی و عرضه ابزارهای جدید، استاپ موشن اشیا به یکی از محبوبترین تکنیکهای انیمیشنی تبدیل شد.
قدیمیترین استاپ موشن انیمیشن به نام “The Humpty Dumpty Circus” است. این انیمیشن کوتاه در سال ۱۹۰۸ توسط جی. استوارت بلکتون ساخته شده و به عنوان یکی از نخستین نمونههای استاپ موشن در تاریخ سینما شناخته میشود.
“The Humpty Dumpty Circus” در حدود یک دقیقه است و نمایشی از سیرک معروف “Humpty Dumpty” میباشد. این انیمیشن با استفاده از عروسکهایی از جنس خشت ساخته شده است که توسط دوربین به صورت فریم به فریم ضبط میشود. با حرکت دادن و عکسبرداری از هر حرکت، یک داستان جذاب و زندهای ایجاد شده که از طریق نمایش در تئاترها و سینماها به مخاطبان ارائه شده است.
4 قدم تا ساخت استاپ موشن اشیا( از انتخاب تا حرکت)
برای ساخت یک انیمیشن آبجکت، باید اصولی را رعایت کنید که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.
آمادهسازی: اولین مرحله این سفر خلاقانه است. در این مرحله، مفهوم داستان و شخصیت ها مورد بررسی قرار می گیرد و سپس با طراحی و ساخت اشیاء یا عروسک ها، پایه های استاپ موشن معرفی می شود. از جنس خمیر، پارچه، فوم یا چوب، این اشیاء با توجه به سناریو و محیط داستانی انتخاب میشوند.
تنظیم: در این مرحله، یک استیج یا صحنه ثابت آماده میشود که اشیاء یا عروسک ها در آن قرار می گیرند و به آرامی حرکت داده می شوند. تنظیم نور و دوربین نیز برای حفظ یکپارچگی در طی فرآیند انیمیشن بسیار مهم است.
انیمیشن: در مرحله انیمیشن،آبجکت موشن هر حرکت با دقت ثبت میشود. این اشیاء یا عروسکها با استفاده از تکنیکهای مختلف مانند آرماتورهای سیمی یا میلهها، فریم به فریم حرکت میکنند. هر حرکت با دقت ثبت شده تا وقتی که با سرعت عادی پخش شود، توهم حرکت ایجاد شود.
پستولید: در پستولید، کارهای ویرایش و افزودن افکتهای صوتی و بصری برای بهبود محصول نهایی انجام میشود. این مرحله توسط متخصصین انیمیشن انجام میشود تا نهایتاً یک انیمیشن زیبا و جذاب به دست آید.
در کل، انتخاب موضوع، طراحی اشیاء و عروسکها، و تدوین سناریو باید با دقت و حوصله انجام شود تا بهترین نتیجه در نهایت به دست آید. این ترکیب از خلاقیت و توجه به جزئیات،به نتیجه می رسد.
10 سبک ابجکت موشن حرفه ای
در صنعت استاپ موشن، استفاده از مواد و اشیاء مختلف برای ساخت شخصیتها و صحنهها از اهمیت بسزایی برخوردار است. این مواد و اشیاء، از جمله مجسمههای گلی، شخصیتهای پارچهای، عروسکهای با آرماتور سیمی، مدلهای پلاستیسین، موجودات کفپلاستیکی، برشهای کاغذی، اشیاء پیداشده، مجموعههای کوچک، مدلهای چاپ سهبعدی و چندرسانهای هستند که هر کدام از آنها مزایا و کاربردهای خاصی دارند.
مجسمه های گلی (روایتی از حرکت و زیبایی)
در دنیای استاپ موشن اشیا، مجسمههای گلی به عنوان یکی از جذابترین و زیباترین تکنیکها برای ایجاد حرکتهای انعطافپذیر و طبیعی در فیلمها شناخته میشوند. این مجسمهها، با استفاده از موادی مانند گل، خمیر، یا مواد مشابه ساخته میشوند و به دلیل انعطافپذیری و راحتی در ایجاد حرکات، به طور گسترده در انیمیشنهای معروفی مانند “والاس و گرومیت” و “فرار مرغی” به کار گرفته شده اند.
شخصیت های پارچه ای ( انعطاف پذیری و زیبایی با پارچه)
شخصیتهای پارچهای نیز با استفاده از ساختههای نرم از پارچه، جذابیت و برازندگی خاصی به فیلمها میبخشند. این شخصیتها، بافت و جلوهی منحصر به فرد خود به آبجکت استاپ موشن میبخشند.اصولا از این دست شخصیت ها در جلوههای ویژه در فیلمهای کارتونی و حتی فیلمهای بازی کامپیوتری کمک می گیرند. “کورالاین” و “پارانورمن نمونه معروفی از این استاپ موشن است.
عروسک های با آرماتور سیمی (حرکات دقیق و واقعگرایانه)
عروسکهای با آرماتور سیمی، با داشتن ساختارهای حمایتی داخلی به شکل سیمهای فلزی، کنترل دقیق حرکت و ثبات را ممکن میسازند. این تکنیک باعث میشود که عروسکها به طور قابلتوجهی واقعگرایانهتر به نظر بیایند و حرکات آنها به صورت طبیعی و روان نمایش داده شود. این تکنیک در فیلمهایی مانند “عروس مرده” و “کوبو و دو رشته” به خوبی مشاهده میشود. با استفاده از آرماتور سیمی، امکان اعمال حرکات مختلف و طبیعی به عروسکها وجود دارد و به کارگردانان اجازه میدهد
مدل های پلاستیسینی ( شکل دهی و رنگارنگ)
استفاده از پلاستیسین به کارگردانان اجازه میدهد تا به طور آسان شخصیتها و اشیاء مورد نظر خود را خلق کنند و با ایجاد آنها تجربه بصری بیشتری را برای تماشاگران به ارمغان بیاورند.
موجودات کف پلاستیکی (ایجاد شخصیتهای فانتزی)
موجودات کفپلاستیکی با استفاده از قطعات کوچک کفپلاستیک، شخصیتهای زیبا و جذابی را تشکیل میدهند و به داستان فیلم رنگ و زندگی میبخشند. این تکنیک در ساخت شخصیتها و اشیاء مختلف به کار میرود و در فیلمهایی مانند “بره ناقلا” و “انسان اولیه” به خوبی حضور آن را مشاهده میکنید.
برش های کاغذی (بازی دقت و حوصله)
برش های کاغذی روشی جادویی که هر فریمی را به زندگی میانجامد. هر قطعه کاغذ با دقت و حوصله به دست میآید و هر حرکتی با آن ثبت میشود، تا در نهایت، تمام این قطعات با هم به وجود یک داستان زیبا و جذاب میپردازند. این روش به انیمیشنها ویژگیهای دستساز و فیزیکی واقعگرایانهای میبخشد که احساس طبیعی و شارژ احساسی را برای تماشاگران به ارمغان میآورد.
اشیاء پیدا شده (دورریختنی های خارق العاده)
نشانههایی از زندگی روزمره که به طرز شگفتانگیزی به فضای داستان فیلمهای استاپ موشن پیوستهاند. این اشیاء، گاهی از مواد بازیافتی ساخته میشوند، اما جذابیت خاص و خاطرهانگیزی به داستانها اضافه میکنند، اغلب به خاطر اینکه با دوران کودکی یا تجربیات شخصی تماشاگران هماهنگی دارند.
فیلمهایی مثل “مری و مکس” زیبایی منحصر به فردی میبخشند. استفاده از این اشیاء پیداشده نهتنها به ساخت شخصیتها و صحنههای متنوع کمک میکند، بلکه به فیلم یک بعد خاص و فرهنگی را نیز میبخشد، زیرا این اشیاء ممکن است یادآور دوران کودکی یا تجربیات فردی باشند که تماشاگران را به داستان و فضای فیلم نزدیکتر میکنند.
مجموعه های کوچک ( عمق و واقعیت استاپ موشن)
جهانهای کوچکی از زندگی که با دقت و حوصله ساخته شدهاند و به فیلمها و انیمیشنها عمق و واقعیت بیشتری میبخشند. این مجموعهها با جزئیاتی که به آنها داده میشود، همیشه به تماشاگران احساس واقعیت و تعامل با داستان را القا میکنند.
یکی از معروفترین مثالها در این زمینه، فیلم “جزیره سگها” به کارگردانی و طراحی و ساختهی وزرنر هرزوگ است. در این فیلم، هرزوگ با استفاده از محیطها و اشیاء مینیاتوری دقیق و با دقت بالا، صحنههایی شگفتانگیز و واقعگرایانه را برای تمام فیلم ایجاد کرده است. این استفاده از مینیاتورها، به فیلم جلبی ویژهای بخشیده و باعث ایجاد یک جهان موازی و شگفتانگیز شده است که برای تماشاگران فراموشنشدنی است.
مدل های چاپ سه بعدی (شگفتی و جذابیت انیمیشن)
مجموعه چاپ سه بعدی با کامپیوتر و با استفاده از تکنولوژی پیشرفته، شخصیتهایی دقیق و سفارشی را به وجود میآورند که در فیلمها و انیمیشنها به شگفتی و جذابیت اضافه میشوند. این مدلها از مواد مختلفی ساخته میشوند و به داستانها ابعادی جدید میبخشند. با پیشرفتهای فناوری، چاپ سهبعدی امکان طراحی شخصیتهای بسیار دقیق و سفارشیسازی را فراهم میآورد. مدلهای چاپ سهبعدی در استاپ موشن آبجکت میتواند از مواد مختلفی مانند پلاستیک، رزین، فلز، یا حتی زغال سنگ چاپ شوند. این مدلها برای ایجاد تصاویر و حرکات زنده در فیلمها و انیمیشنها استفاده میشوند و میتوانند از اندازهها، شکلها، و جزئیات دقیقی برخوردار باشند
در نهایت، ترکیب مواد و بافتهای مختلف، جهان استاپ موشن را به یک تجربه چندبعدی و هیجانانگیز تبدیل میکند که تماشاگران را در دنیایی مملو از رنگ و حرکت فریب میدهد و آنها را در خود مسحور میکند.
6 هنرمند برتر آبجکت استاپ موشن ( اشیا یا شی)
- انیمیشنهای آردمن: آن را برای توجه دقیق به جزئیات و روایت داستانهای طنزآمیز، می شناسید. آردمن انیمیشنها فیلمهای استاپ موشن نمادینی مانند “والاس و گرومیت: نفرین خرگوشوار” و “فرار مرغی” را خلق کرده است.
- لایکا انترتینمنت: لایکا به خاطر انیمیشنهای استاپ موشن بصری خیرهکنندهاش همراه با داستانپردازی جذاب شهرت دارد. آثار قابل توجه آنها شامل “کورالاین”، “پارانورمن” و “کوبو و دو رشته” است.
- تیم برتون پروداکشنز: سبک بصری منحصر به فرد و روایتهای خیالانگیز و تاریک تیم برتون، تولیدات او را در دنیای انیمیشن استاپ موشن متمایز کرده است. آثار معروف او شامل “کابوس قبل از کریسمس”، “عروس مرده” و “فرانکنوینی” است.
- نیک پارک: به عنوان خالق والاس و گرومیت، نیک پارک برای انیمیشنهای استاپ موشن اشیا جذاب و طنزآمیزش می شناسید. معروفترین آثار او شامل “شلوار اشتباهی”، “اصلاح نزدیک” و “نفرین خرگوشوار” است.
- هنری سلیک: هنری سلیک به خاطر همکاریاش با تیم برتون در “کابوس قبل از کریسمس” و کارگردانی “کورالاین”، اقتباسی از رمان نیل گیمن، مشهور میباشد.
- یان اشوانکمایر: فیلمساز چکی که برای انیمیشنهای استاپ موشن سورئال و طنز تاریکش شناخته شده است، آثار قابل توجه او شامل “آلیس” و “لیتل اوتیک” هستند.
این تولیدکنندگان هر کدام به طور قابل توجهی به هنر انیمیشن استاپ موشن و به خصوص آبجکت استاپ موشن کمک کردهاند، با آثاری که تأثیری دائمی بر مخاطبان در سراسر جهان گذاشته اند.
10 راز خلق آبجکت استاپ موشن | از طراحی تا رویای بصری اشیا
موفقیت در انیمیشن استاپ موشن اشیا (شی) نیازمند ترکیبی از خلاقیت، صبر، توجه به جزئیات و مهارت فنی است. در اینجا چند نکته کلیدی برای کمک به شما در خلق اشیاء استاپ موشن عالی را بیان کرده ایم.
برنامهریزی و داستاننویسی
پیش از شروع پویانمایی شی خود، داستان خود را با دقت برنامهریزی کنید و یک داستاننویسی بنویسید که هر صحنه خطبندی شده باشد. این به شما کمک میکند تا توالی اقدامات را تجسم کنید و مطمئن شوید که داستان یکپارچه است.
طراحی و توسعه شخصیت
شخصیتهای منحصر به فرد و جذابی را که با لحن و سبک انیمیشن شما مطابقت دارند، توسعه دهید. به جزئیاتی مانند حالات چهره، زبان بدن و لباسها باید شخصیتهایی را به زندگی بیاورند.
مواد و ابزارهای باکیفیت
در مواد و ابزارهای باکیفیت برای خلق اشیاء استاپ موشن خود سرمایهگذاری کنید. این شامل آرماتورهای محکم برای حمایت، مواد قابل انعطاف مانند گل یا سیلیکون برای مجسمهسازی و ابزارهای دقیق برای شکلدهی و جزئیات است.
نورپردازی و طراحی صحنه
یک صحنه خوب روشن و بصری جذاب برای انیمیشن خود ایجاد کنید. با تکنیکهای نورپردازی مختلف آزمایش کنید تا حالت و فضا را بهبود ببخشید و به قرارگیری اشیاء و پسزمینهها توجه کنید تا عمق و بعد ایجاد کنید.
توجه به جزئیات
زمان بگذارید تا اشیاء استاپ موشن خود را به دقت خلق و پرداخت کنید. به جزئیاتی مانند بافت، رنگ و مقیاس توجه کنید تا واقعگرایی و پیوستگی را در طول انیمیشن خود تضمین کنید.
صبر و پشتکار
انیمیشن استاپ موشن فرآیندی زمانبر است که نیازمند صبر و پشتکار است. آماده باشید ساعتها صرف انیمیت دقیق هر فریم کنید و از موانع یا چالشهایی که در مسیر پیش میآید ناامید نشوید.
تمرین و آزمایش
همانند هر فرم هنری دیگر، استاد شدن در انیمیشن استاپ موشن شیء نیازمند تمرین و آزمایش است. زمان بگذارید تا با تکنیکها و سبکهای مختلف آزمایش کنید و از همه موفقیتها و شکستهای خود یاد بگیرید تا مهارت خود را به طور مداوم بهبود ببخشید.
توجه به حرکت
بر خلق حرکتی روان و طبیعی برای اشیاء استاپ موشن خود تمرکز کنید. به زمانبندی، فاصلهگذاری و ریتم توجه کنید تا حرکات به طور نرم از یک فریم به فریم بعدی جریان داشته باشند.
طراحی صدا
اهمیت صدا یا نریشن مناسب و گوش نواز را در بهبود ابجکت استاپ موشن خود نادیده نگیرید. از افکتهای صوتی، موسیقی و دیالوگها استفاده کنید تا عمق و احساس را به روایت خود اضافه کنید.
بازخورد و همکاری
برای کسب بینشها و دیدگاههای ارزشمند در مورد کار خود، از همکاران، مربیان یا جوامع آنلاین بازخورد بخواهید. همکاری با دیگر هنرمندان و انیماتورها نیز میتواند در طول فرآیند خلاقیت الهامبخش و حمایتکننده باشد.
با دنبال کردن این نکات و وفادار ماندن به دیدگاه خلاقانه خود، میتوانید اشیاء استاپ موشن جذاب و به یادماندنی خلق کنید که مخاطبان را مجذوب کرده و در آزمون زمان ماندگار شوند.
نتیجه گیری
استاپ موشن، دنیایی جادویی است که با هنر و خلاقیت، واقعیت را به شگفتی تبدیل میکند. در این دنیا، آبجکتهای کوچک مانند موجودات کفپلاستیکی، برشهای کاغذی، اشیاء پیداشده، مجموعههای کوچک و مدلهای چاپ سهبعدی، با هم تلفیق میشوند تا داستانهایی جذاب و دلنشین را برای تماشاگران به ارمغان آورند.
راز موفقیت آبجکت استاپ موشن در هماهنگی بین هنر و فناوری، توانایی خلق جهانهایی جدید و خلاقانه است که باعث ایجاد ارتباط عمیق و شگفتانگیز با تماشاگران میشود. هنرمندان استاپ موشن اشیا با استفاده از تکنیکهای مختلف، توانایی خلق داستانهایی را دارند که همزمان واقعگرایانه و شگفتانگیز باشند، احساسات و افکار تماشاگران را درگیر خود میکنند و آنها را به سفری فراموشنشدنی میبرند.
در آخرین نقطه، آژانس پلاسینگ به عنوان یکی از برترین آژانسهای استاپ موشن در ایران، با تجربه و توانمندیهای خود، بهترین خدمات و راهکارهای استاپ موشن را ارائه میدهد. از ایدهپردازی تا اجرا، آژانس پلاسینگ با توجه به نیازها و خواستههای مشتریان، داستانهایی فراگیر و جذاب را به وجود میآورد و با استفاده از بهترین تکنولوژیها و تکنیکها، آنها را به واقعیت میپیوندد. این آژانس به عنوان یکی از پیشگامان در زمینه استاپ موشن، همواره به دنبال ارائه خدمات بینظیر و خلاقانه است و میتوانید به اطمینان از خدمات حرفهای آن متکی باشید.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
استاپ موشن کاغذی چیست؟
آموزش برگرداندن فریم حذف شده در دراگون فریم
آموزش عوض کردن FPS در دراگون فریم
آموزش ابزار Onion Skin در دراگون فریم
آموزش تنظیمات دوربین در دراگون فریم
آشنایی با انواع کاراکتر استاپ موشن
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
خیلی ممنون خانم جهانشیری
واقعا تنها مقاله ای بود که در مورد آبجکت انیمیشن نوشته بود
سلام ممنون از مطالعه و همراهی شما
اگر اطلاعاتی برای کامل شدن مقاله داشتید حتما در اختیار ما قرار بدین