فرق موشن گرافیک و انیمیشن چیست؟
اگر به دنبال فرق موشن گرافیک و انیمیشن هستید، این مقاله برای شما تهیه شده است. این روزها با وجود گسترش مهارتهای تبلیغاتی، استفاده از ویدئوهای متحرک برای معرفی یک کسبوکار، مخاطبین بسیاری پیدا کرده است. اگر کمی در بازار طراحی تبلیغات جستجو کرده باشید، یکی از عناوینی که زیاد با آن برخورد کردهاید، موشن گرافیک است. در مواجهه با این عنوان، حتماً اولین سؤالی که در ذهن شما شکل میگیرد این است که موشن گرافیک چیست؟
یکی از سادهترین پاسخها به این پرسش، میتواند به این شرح باشد:
«موشن گرافیک ویدئوی متحرکی است که بدون دنبالکردن روایتی خاص، به جانبخشی اجزاء و عناصر طراحی گرافیک میپردازد.»
در اینجا ممکن است تصور کنید که موشن گرافیک همان انیمیشن است؛ در حقیقت این تصور شما بیراه نیست. موشن گرافیک نوعی انیمیشن است که طراحی گرافیکِ اشیا حرکتی را توصیف میکند. این تعریف با آنچه که در انیمیشن رخ میدهد، کمی متفاوت است.
در این مقاله از پلاسینگ قصد داریم تا فرق موشن گرافیک و انیمیشن را برای شما توضیح دهیم. پس تا انتهای این مطلب ما را یاری کنید.

موشن گرافیک چیست؟
پیشازاین که به توضیح فرق موشن گرافیک و انیمیشن بپردازیم، بهتر است کمی دررابطهبا موشن گرافیک بدانیم.
همانطور که در خطوط ابتدایی این مقاله توضیح دادیم، موشن گرافیک زیرشاخهای از انیمیشن است. واژهٔ «زیرشاخه» بهخوبی میتواند بیانگر این باشد که موشن گرافیک به جامعی انیمیشن نیست. بااینحال در برخی موارد واژگان انیمیشن و موشن گرافیک بهجای هم به کار میروند.
به تعریفی که در چند خط بالاتر از موشن گرافیک ارائه دادیم برمیگردیم:
«موشن گرافیک ویدئوی متحرکی است که بدون دنبالکردن روایتی خاص، به جانبخشی اجزاء و عناصر طراحی گرافیک میپردازد. در حقیقت نوعی انیمیشن است که طراحی گرافیکِ اشیا حرکتی را توصیف میکند.»
این در حالی است که انیمیشن مانند یک چتر، تمامی تصاویر در حال حرکت را پوشش میدهد. بهعبارتدیگر، موشن گرافیک بر روی حرکت عناصر و اجزاء گرافیکی تمرکز دارد و جنبه داستانگویی آن نسبت به انیمیشن کمتر است.
نمونه کارهای موشن گرافیک
چند نمونه کار وجود دارد که بهاشتباه از نام موشن گرافیک برای همه آنها استفاده میشود. درصورتیکه هرکدام از آنها یک کار گرافیکی متفاوت بوده و اسامی مخصوص به خود را دارند. به مثالهایی که در ادامه برای شما آوردهایم دقت کنید:
- آیا میخواهید میلههای نمودار شما برای انتقال بهتر مفهوم و مسئله متحرک شوند، مثلاً شروع به بالارفتن کنند؟
برای این کار شما نیاز به استفاده از موشن گرافیک دارید.
- آیا میخواهید لوگو وبسایت شما بچرخد یا حرکتی خاص داشته باشد؟
به این منظور باید از موشن لوگو استفاده کنید.
- آیا میخواهید شخصیتها را زنده کنید تا به افسانههای دوران کودکی زندگیتان برگردید؟
این کار دقیقاً همان انیمیشن است که شرکتهای بزرگی در دنیا در این زمینه فعالیت میکنند.
پس باتوجهبه این تعاریف، منظور استفاده از واژه «زیرشاخه» برای موشن گرافیک را بهخوبی متوجه شدید. امروزه شرکتهای تبلیغاتی بسیاری به ساخت موشن گرافیکها روی آوردهاند. این کار جذابیت تبلیغات شما را افزایش داده و میتوانید مخاطبان بسیاری جذب کنید.
وجه تمایز موشن گرافیک و انیمیشن
در این بخش از مقاله به توضیح فرق موشن گرافیک و انیمیشن پرداختهایم. اولین جملهای که دررابطهبا تفاوت این دو عمل میتوان گفت این است که هدف آنها با هم متفاوت است. فرق موشن گرافیک با انیمیشن در 4 وجه است که در ادامه بهتفصیل آنها را شرح دادهایم:
جنبه داستانی مسئله
اینکه «داستانی» برای گفتن وجود داشته باشد یا نه، یک عامل تعیینکننده مهم در انتخاب میان موشن گرافیک و انیمیشن است. همانطور که در خطوط ابتدایی این مقاله گفتیم، معمولاً موشن گرافیک از روایت داستانی کمتری نسبت به سایر انیمیشنها مثلاً کارتون برخوردار است. ما از موشن گرافیک استفاده میکنیم تا یک سناریوی خلاقانه برای مواردی به شرح زیر تولید کنیم:
فروش بیشتر
معرفی کسبوکار
کاهش پیچیدگی مسئله به کمک ابزارهای بصری
سادهسازی مفاهیم انتزاعی به کمک حرکت احیاء و …
جنبه حرکتی اجزاء
موشن گرافیک مجموعهای از اشکال، اشیا یا متون در حال حرکت است که حرکات پیوسته ندارند؛ بلکه حرکت عناصرِ طراحی، بهمنظور شفافسازی مسئله و انتقال بهتر مفاهیم است. انیمیشنها خصوصاً انواع موشن گرافیک سهبعدی با خلق فریمهای پیوسته همراهاند. در انواع انیمیشن، اجزاء داستان به طور پیوسته و ظریف در حال خلق لحظههای داستانیاند؛ درحالیکه موشن گرافیک نسبت به انیمیشن از جنبه حرکتی کمتری برخوردار است و حرکت صرفاً برای انتقال بهتر مفاهیم استفاده میشود.
هزینه و زمان تولید
انیمیشنها نسبت به موشن گرافیک طولانیترند. این طولانی بودن به دلیل جنبه داستانی و روایی آنهاست. گاهی دیده میشود که مدتزمان اجرای یک انیمیشن، یک الی دو ساعت و شاید بیشتر باشد. این درحالیست که موشن گرافیکها کوتاهاند و معمولاً در حد چند دقیقه هستند. حتی دیده شده که ویدئوهای موشن گرافیک زیر یک دقیقه زمان دارند. در نتیجه موشن گرافیک تعرفه کمتری نسبت به انیمیشن دارد.
سبک بصری
سبک بصری موشن گرافیک برای طیف گستردهای از مردم جذاب است. از ویژگیهای این هنر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
کاربرد در صنعت و تجارت
کوتاه بودن مدتزمان اجرا
ترکیب متن با سایر ابزارهای بصری برای انتقال مفهوم بیشتر
در حقیقت استفاده از کارتون ممکن است برای یک تجارت رسمی خیلی کودکانه باشد. موشن گرافیک این شرایط را فراهم ساخته تا با استفاده از یک سبک زیبا و سرگرمکننده، مباحث بالغتر را بهتر به نمایش بگذاریم. مهم نیست در چه صنعتی فعالیت دارید، موشن گرافیک میتواند پیام شما را جذابتر و سرگرمکنندهتر بیان کند.

جمعبندی
در این مقاله به مهمترین وجوه فرق موشن گرافیک و انیمیشن پرداختیم. در حقیقت سؤال پر تکراری که همیشه برای مخاطبان مطرح میشود این است که فرق موشن گرافیک و انیمیشن چیست؟ درک اینکه رسالت و هدف این دو باهم متفاوت است، تا حد زیادی راه را برای نحوه استفاده از آنها روشن خواهد کرد.
موشن گرافیک، حالت خاصی از انیمیشن است که برای انتقال بهتر مفاهیم دشوار و پیچیده به شکل ساده، استفاده میشود. این هنر از جنبه روایتی کمتری نسبت به انیمیشن برخوردار است. از موشن گرافیک بیشتر در صنعت، تجارت و شرح دادههای ریاضی و آماری به مخاطب استفاده میشود. همچنین مدتزمان اجرا و هزینه ساخت کمتری دارد. این هنر یک ترکیب عالی از حرکت اشیا و اشکال در کنار متنهای توضیحی به شمار میرود. در این مورد توصیه می کنیم مقاله های «تفاوت تدوینگر ویدیو و طراح موشن گرافیک» و «داستان موشن گرافیک» را مطالعه کنید.
دیدگاهتان را بنویسید