6 تفاوت مهم موشن گرافیک و انیمیشن چیست؟ | بررسی شباهت ها
فهرست مطالب
خیلی ها این روزها تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن را درک نمی کنند. این دو سبک ویدیوهای تبلیغاتی به علت شباهت بسیار زیادی که باهم دارند، گاها حتی به جای یکدیگر نیز استفاده می شوند.
این روزها با وجود گسترش مهارتهای تبلیغاتی، استفاده از ویدیوهای تبلیغاتی برای معرفی یک کسبوکار، مخاطبین بسیاری پیدا کرده است. اگر کمی در بازار طراحی تبلیغات جستجو کرده باشید، یکی از عناوینی که زیاد با آن برخورد کردهاید، موشن گرافی است. در مواجهه با این عنوان، حتماً اولین سؤالی که در ذهن شما شکل میگیرد این است که موشن گرافیک چیست؟
یکی از سادهترین پاسخها به این پرسش، میتواند به این شرح باشد:
«موشن گرافیک ویدئوی متحرکی است با یک سناریو مشخص، تصویرسازی می شود. در گام بعدی انیمیت به جانبخشی اجزاء و عناصر طراحی گرافیک میپردازد.»
در اینجا ممکن است تصور کنید که موشن گرافیک همان انیمیشن است؛ در حقیقت این تصور شما بیراه نیست. موشن گرافیک نوعی انیمیشن تبلیغاتی است که طراحی گرافیکِ اشیا حرکتی را توصیف میکند. این تعریف با آنچه که در انیمیشن رخ میدهد، کمی متفاوت است.در این مقاله از پلاسینگ قصد داریم تا فرق موشن گرافیک و انیمیشن را برای شما توضیح دهیم. پس تا انتهای این مطلب ما را یاری کنید.
موشن گرافیک چیست؟
پیش از این که به توضیح تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن بپردازیم، بهتر است کمی دررابطه با موشن گرافیک بدانیم.
همانطور که در خطوط ابتدایی این مقاله توضیح دادیم، موشن گرافیک زیرشاخهای از انیمیشن است. واژهٔ «زیرشاخه» بهخوبی میتواند بیانگر این باشد که موشن گرافیک به جامعی انیمیشن نیست. بااینحال در برخی موارد واژگان انیمیشن و موشن گرافیک بهجای هم به کار میروند.
به تعریفی که در چند خط بالاتر از موشن گرافیک ارائه دادیم برمیگردیم:
«موشن گرافیک ویدئوی متحرکی است که بدون دنبالکردن روایتی خاص، به جانبخشی اجزاء و عناصر طراحی گرافیک میپردازد. در حقیقت نوعی انیمیشن است که طراحی گرافیکِ اشیا حرکتی را توصیف میکند.»
این در حالی است که انیمیشن مانند یک چتر، تمامی تصاویر در حال حرکت را پوشش میدهد. بهعبارتدیگر، موشن گرافیک بر روی حرکت عناصر و اجزاء گرافیکی تمرکز دارد و جنبه داستانگویی آن نسبت به انیمیشن کمتر است.
انیمیشن چیست؟
انیمیشن که با عنوان پویانمایی نیز در میان مردم شناخته می شود؛ یک بخش تاثیرگذار در فیلم سازی را به خود اختصاص داده است. انیمیشن کاراکترها همراه با یک داستان منجسم در دکور یا فضای مشخص قرار خواهند گرفت. به طور کلی انیمیشن نتیجه نمایش متوالی و پیوسته تصاویری است که باعث خلق و حرکت شخصیتها میگردد.این حوزه نیازمند امکانات و استدیوهای مجهز است که همراه با تیم سازندگان حرفه ای کار هر کسی نیست!
نمونه کارهای موشن گرافیک
چند نمونه کار وجود دارد که بهاشتباه از نام موشن گرافیک برای همه آنها استفاده میشود. درصورتیکه هرکدام از آنها یک کار گرافیکی متفاوت هستند و اسامی مخصوص به خود را دارند. به مثالهایی که در ادامه برای شما آوردهایم دقت کنید:
- آیا میخواهید میلههای نمودار شما برای انتقال بهتر مفهوم و مسئله متحرک شوند، مثلاً شروع به بالارفتن کنند؟
برای این کار شما نیاز به استفاده از موشن گرافیک دارید.
- آیا میخواهید لوگو وبسایت شما بچرخد یا حرکتی خاص داشته باشد؟
به این منظور باید از موشن لوگو استفاده کنید.
- آیا میخواهید شخصیتها را زنده کنید تا به افسانههای دوران کودکی زندگیتان برگردید؟
این کار دقیقاً همان انیمیشن است که شرکتهای بزرگی در دنیا در این زمینه فعالیت میکنند.
پس باتوجهبه این تعاریف، منظور استفاده از واژه «زیرشاخه» برای موشن گرافیک را بهخوبی متوجه شدید. امروزه شرکتهای تبلیغاتی بسیاری به ساخت موشن گرافیک روی آوردهاند. این کار جذابیت تبلیغات شما را افزایش داده و میتوانید مخاطبان بسیاری جذب کنید.
6 تفاوت مهم موشن گرافیک و انیمیشن چیست؟
در این بخش از مقاله به توضیح فرق موشن گرافیک و انیمیشن پرداختهایم. اولین جملهای که دررابطه با تفاوت این دو عمل میتوان گفت این است که هدف آنها با هم متفاوت است. فرق موشن گرافیک با انیمیشن در 4 وجه است که در ادامه بهتفصیل آنها را شرح دادهایم:
جنبه داستانی مسئله
اینکه «داستانی» برای گفتن وجود داشته باشد یا نه، یک عامل تعیینکننده مهم در انتخاب میان موشن گرافیک و انیمیشن است. همانطور که در خطوط ابتدایی این مقاله گفتیم، معمولاً موشن گرافیک از روایت داستانی کمتری نسبت به سایر انیمیشنها مثلاً کارتون برخوردار است. ما از موشن گرافیک استفاده میکنیم تا یک سناریوی خلاقانه برای مواردی به شرح زیر تولید کنیم:
- فروش بیشتر
- معرفی کسبوکار
- کاهش پیچیدگی مسئله به کمک ابزارهای بصری
- سادهسازی مفاهیم انتزاعی به کمک حرکت احیاء و …
شخصیت پردازی در موشن گرافی یا انیمیشن
اولین مورد از تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن به کاراکترها و نوع شخصیتپردازی باید اشاره کنیم. در انیمیشن اصولا یک داستان طرح می شود و برای آن شخصیت پردازی صورت می گیرد. از این رو زمان بیشتری را در مقایسه با انیمیشن نیاز دارد.
حال در موشن گرافی یا انیمیشن تبلیغاتی داستان جوری دیگر است و کاراکترها ساده هستند و سناریو نیاز به تصویرسازی بسیار حرفه ای ندارد.همچنین تعداد کاراکترها در انیمیشن، بسیار زیاداست که هریک نیز دارای ویژگیها و مشخصات ظاهری بهخصوصیمی باشند. ولی در موشن گرافیک به دلایلی مانند محدودیت زمان و یا پرداخت هزینههای کمتر برای طراحی، بیشتر کاراکترها با یکدیگر شباهت دارند که این مورد یکی از اصلیترین تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک خواهد بود.که در ادامه بیشتر به آن می پردازیم.
انتقال مفاهیم، حرکت تصاویر
موشن گرافیک مجموعهای از اشکال، اشیا یا متون در حال حرکت است که حرکات پیوسته ندارند؛ بلکه حرکت عناصرِ طراحی، بهمنظور شفافسازی مسئله و انتقال بهتر مفاهیم است. انیمیشنها خصوصاً انواع موشن گرافیک سهبعدی با خلق فریمهای پیوسته همراهاند. در انواع انیمیشن، اجزاء داستان به طور پیوسته و ظریف در حال خلق لحظههای داستانیاند؛ درحالیکه موشن گرافیک نسبت به انیمیشن از جنبه حرکتی کمتری برخوردار است و حرکت صرفاً برای انتقال بهتر مفاهیم استفاده میشود.
هزینه و زمان تولید
انیمیشنها نسبت به موشن گرافیک طولانیترند. این طولانی بودن به دلیل جنبه داستانی و روایی آنهاست. گاهی دیده میشود که مدتزمان اجرای یک انیمیشن، یک الی دو ساعت و شاید بیشتر باشد. این درحالیست که موشن گرافیکها کوتاهاند و معمولاً در حد چند دقیقه هستند. حتی دیده شده که ویدئوهای موشن گرافیک زیر یک دقیقه زمان دارند. در نتیجه موشن گرافیک تعرفه کمتری نسبت به انیمیشن دارد.
سبک بصری
سبک بصری موشن گرافیک برای طیف گستردهای از مردم جذاب است. از ویژگیهای این هنر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
کاربرد در صنعت و تجارت
کوتاه بودن مدتزمان اجرا
ترکیب متن با سایر ابزارهای بصری برای انتقال مفهوم بیشتر
در حقیقت استفاده از کارتون ممکن است برای یک تجارت رسمی خیلی کودکانه باشد. موشن گرافیک این شرایط را فراهم ساخته تا با استفاده از یک سبک زیبا و سرگرمکننده، مباحث بالغتر را بهتر به نمایش بگذاریم. مهم نیست در چه صنعتی فعالیت دارید، موشن گرافیک میتواند پیام شما را جذابتر و سرگرمکنندهتر بیان کند.
تفاوت در کاربردها و اهداف استفاده
یکی دیگر از ۴ تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن به موارد استفاده آنها مختص است. به این صورت که معمولاً موشن گرافیک ازنظر زمان بسیار کوتاهتر از انیمیشن خواهد بود که همین مسئله کاربردهای عمده آن برای انتشار در شبکه های اجتماعی راپر رنگ تر می کند. حضور موشن گرافی در تبلیغات موضوع ثابت شده ای است که بازخوردهای بسیار مثبتی را در رسانه های اجتماعی بدست آورده است.
اما انیمیشنقابلیت شاخصی در زمینه تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات ندارد و از همینرو کاربرد اصلی آن در حوزه سرگرمی و شاخه کودک و نوجوان بیشتر شناخته شده است. جالبتر اینکه برای معرفی انیمیشن، تبلیغ و بازاریابی ضروری است؛ اما موشن گرافیک، خود به عنوان ابزاری جهت تبلیغات است.
اشتراک بین دو مفهوم موشن گرافیک و انیمیشن مشترک است؟
پس از اینکه تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک را مشاهده کردید،اجازه دهید “ببینیم که اصلا این دو اصطلاح به چه معنی هستند و چه مشابه هایی هستند.
هم موشن گرافیک و هم انیمیشن، فرم های هنری می باشند که در آنها اشیار یا شخصیت ها به حرکت در می آیند. در واقع این مفاهیم هنر ترسیم یک تصویر استاتیک و جان بخشیدن به آن را در بردارد. این اصول مجموعه ای از قوانین بصری رابه همراه دارد که به هنرمندان کمک می کنند تا بتوانند به اشیا جان دهند. از جهش گرفته تا رول کردن و پرش، این دوازده اصل دوازده اصل اساسی میان موشن گرافیک و انیمیشن است. به عبارت دیگر موشن گرافیک و انیمیشن مکمل یکدیگر نیز می باشند.
جمعبندی
در این مقاله به مهمترین وجوه فرق موشن گرافیک و انیمیشن پرداختیم. در حقیقت سؤال پر تکراری که همیشه برای مخاطبان مطرح میشود این است که فرق موشن گرافیک و انیمیشن چیست؟ درک اینکه رسالت و هدف این دو باهم متفاوت است، تا حد زیادی راه را برای نحوه استفاده از آنها روشن خواهد کرد.
موشن گرافیک، حالت خاصی از انیمیشن است که برای انتقال بهتر مفاهیم دشوار و پیچیده به شکل ساده، استفاده میشود. این هنر از جنبه روایتی کمتری نسبت به انیمیشن برخوردار است. از موشن گرافیک بیشتر در صنعت، تجارت و شرح دادههای ریاضی و آماری به مخاطب استفاده میشود. همچنین مدتزمان اجرا و هزینه ساخت کمتری دارد. این هنر یک ترکیب عالی از حرکت اشیا و اشکال در کنار متنهای توضیحی به شمار میرود.
دیدگاهتان را بنویسید