اصول + نکات مهم سناریو نویسی موشن گرافی [ویدیو آموزشی]
زمانی می توان در هر کاری از جمله طراحی موفق بود که بتوان علاوه بر خلاقیت و ابتکار، برنامه ریزی نیز داشت. البته که مزایا و نتایجی که برنامه ریزی در کسب نتایج شاخص دارد بر کسی پوشیده نیست اما برنامه ریزی در ساخت موشن گرافیک و انیمیشن همچون ستون فقرات به آن شکل می دهد. برای برنامه ریزی پروژه های تصویری و تصویرسازی تهیه داستان موشن گرافیک راهکاری موثر و شگفت انگیز است تا بتوان در حوزه های مختلف از برنامه زنده تلویزیونی تا برنامه های محتوایی کوتاه موفق شد.
چرا باید در موشن گرافیک از سناریو استفاده کرد؟
در حقیقت تهیه سناریو یا فیلم نامه نویسی علاوه بر این که می تواند زمینه ساز بروز بهتر قوه تخیل و خلاقیت فردی شود همچنین دور نمای بهتری از بازخورد مخاطب را فراهم می کند. اگر دوست دارید که از روند کار موشن گرافیک به ویژه مهارت داستان موشن گرافیک بیشتر بدانید توصیه می کنیم مطلب را تا انتها بخوانید.
شکل گیری طرح کلی داستان موشن گرافیک
زمانی می توان به نتایج خارق العاده در پروژه های موشن گرافیک امیدوار بود که تعامل سازنده ای از نظر فکری بین طراح و گروه مخاطب برقرار شود. به همین جهت در موشن گرافیک معمولا متنی خلاصه شده تهیه می شود تا اطلاعاتی همچون گروه مخاطب، لحن مناسب و حتی مشخصات شخصیتی آن ها را به دست آورد و بتوان در انیمیشن پیاده سازی کرد.
انواع داستان موشن گرافیک
اسکچ ها روشی رایج در داستان موشن گرافیک هستند که کاربرد وسیعی در ساخت این سبک از ویدئوها دارند و در بین عموم به treatment شناخته می شود. اصلی ترین پایه داستان موشن گرافیک را می توان این سبک دانست.
در حقیقت treatment را ترکیب جذابی از اسکچ ها و داستان می دانند که توانسته به خوبی با استفاده از عناصر بصری در کنار محتوا و مفاهیم، فیلم نامه اصولی را شکل دهد. در واقع این نوع داستان موشن گرافیک یک دید کلی نسبت به خط فکری فرد به کار فرما می دهد تا بتواند نتایج را در ذهن ترسیم نماید.
تولید داستان موشن گرافیک
طراحی کامل فیلم نامه اصولا برای موشن های اختصاصی یا زمانی که گروه های مخاطب مشکل پسند باشند، صورت می گیرد. از این طریق می توان شناخت بهتری از سلیقه آنها را به دست آورد. استایل فریم نوعی روش است که بتوان سبک تصویری انیمیشن مورد استفاده را بهتر شناخت.
نکات مهم در سناریو | طراحی موشن گرافیک
- تلاش کنید که داستان موشن گرافیک شما کوتاه و سرگرم کننده باشد.
- بهتر است که در ابتدا و انتهای سناریو کسبوکارتان معرفی شود.
- تکرار نداشته باشید!
- نریشن و تصویرسازی باید به گونهای باشد، تا هیجان را به کار هدیه بدهد.
- موسیقی، افکت گذاری صوتی مناسب را فراموش نکنید.
- رعایت پالت رنگی متناسب با محتوای سناریو
- سرعت موشن گرافیک را به گونه ای تنظیم کنید که مخاطب نکات کلیدی را درک کند.
- خلاقیت و نوآوری را جدی بگیرید.
آماده سازی سناریو موشن گرافیک
قبل از نوشتن سناریو باید از خود سوالاتی را بپرسید تا مشخصات ویدئو تبلیغاتی خود را مشخص کنید. به عبارتی دیگر آگاهانه قدم بردارید. فاکتورهایی مانند مدت زمان، هدف و پیام مدنظرتان را مشخص کرده تا بتوانید نوشتن سناریو را اصولی پیش ببرید.
- زمان ویدئو موشن گرافیک: این فاکتور تعیین کننده تمام جزئیات پروژه است. در واقع محتوای تولید شده باید با مدت زمان مورد نیاز مطابقت داشته باشد. ویدئویی با اطلاعات کم، کسل کننده و بی محتوا به نظر میرسد. برعکس این داستان نیز وجود دارد و اطلاعات بیش از حد نیز کاربر را فراری میدهد.
- لحن صدای گوینده نریشن موشن گرافیک : می دانید که یکی دیگر از فاکتورهایی که باید برای نوشتن سناریو خیلی به آن توجه کنید، داشتن لحن مناسب برای رساندن هدف تبلیغاتی خود به مخاطبین و بینندگان ویدئو تبلیغاتی شماست. به طور مثال برای ویدیو آموزشی از لحن رسمی با فراز و فرود به وقع کمک گرفته می شود. اما لحن گوینده موشن گرافیک معرفی محصول یا خدمات سبک دیگری دارد.
- توجه به جزئیات ویدیو: پس از بررسی از آنکه مدت زمان و لحن مورد نظر ویدئو را انتخاب کردید. باید مشخص کنید که چه اطلاعاتی باید در موشن گرافیک به نمایش دربیاید. جزئیات و افکتها و تمام موارد باید به درستی با توجه به سبک کار بررسی شوند. رعایت این نکات نوشتن سناریو باعث ساخت موشن گرافیک هدفمند و حرفه ای می گردد.
استوری برد چیست؟
استوری بورد در واقع متن موشن گرافیک را به تصویر تبدیل خواهد کرد. عناصر تصویری با محتوای سناریو ترکیب میشود و در گام بعدی ساخت موشن گرافیک پس از سناریونویسی صورت میگیرد. استوری برد یک طرح کلی تصویری برای ویدیوی نهایی شماست. این مجموعه از تصاویر کوچک متشکل می گردد و آنچه در ویدئو شما اتفاق میافتد از ابتدا و انتها را نمایش میدهد.
۶ گام تا طراحی استوری برد موشن گرافیک
برای طراحی استوری بورد در ساخت موشن گرافیک باید 6 قدم اصلی را جدی بگیرید تا در نهایت پروژه شما مخاطب را ترغیب به تماشا کند. در ادامه 6 گام اصلی را با هم مرور خواهیم کرد.
۱- تهیه متن کوتاه، جذاب و خلاق
تهیه خلاصه جذاب با چاشنی ابتکار و خلاقیت می تواند یک گام اصلی قبل از شروع به طراحی مطرح شود تا بتوان از این طریق فرآیند تولید، نحوه اشتراک گذاری و نمایش کار را برای اعضای پروژه بهتر تشریح کرد تا از ریتم داستان مطلع شد.
۲- گروه تولید حالت (Mood Board)
همزمان با فعالیت نویسنده برای نگارش متن نیاز است که سبک و اهداف فایل تصویری نیز به درستی انتخاب شوند. گروه تولید حالت و مجموعه ای از تصاویر و فایل های ویدئویی با محتوا مشترک می تواند در شناخت سبک مدنظر راه گشا باشد. معمولا گروه های حرفه ای تلاش می کنند که برای هم فکری بهتر با کار فرما تقسیم گروه تولید حالت با آن ها صورت گیرد.
۳- نگارش متن فیلمبرداری اولیه
زمانی می توان متن فیلمبرداری اولیه را تهیه کرد که متن و صدا گذاری به درستی صورت گرفته باشد. در حقیقت در این متن می توان جایگاه تک تک صحنه ها را در فیلمبرداری شناخت.
۴- استوری بورد طراحی شده
گام بعدی طراحی صحنه متناسب یا استوری بورد هست با توصیفاتی است که متن فیلمبرداری به آن ها اشاره کرده است که بهتر است نهایت یک تا دو دقیقه برای هر طرح وقت گذاشت. برای نمایش طراحی ها معمولا پاورپوینت کاربرد دارد تا بتوان بهتر آن را معرفی کرد و کار فرما نظرات خود را بیان کند.
۵- استوری برد دیجیتال
زمانی می توان وارد مرحله استوری برد دیجیتال شد که کار فرما بتواند استوری برد طراحی شده را تایید کند سپس برای تولید حالت نیاز است که به تقسیم بندی قسمت های مختلف هر صحنه به شکل کارآمد مشغول شد.
در واقع هر صحنه متناسب با ویژگی هایی همچون رنگ، بافت و سبک خاص تولید می شود. برنامه هایی همچون Adobe Photoshop یا Illustrator در این مرحله کاربرد زیادی دارند. پس از آن که کارفرما فایل پاورپوینت پروژه را تا این مرحله مشاهده و تایید کرد، کار متخصص انیمیشن شروع خواهد شد.
۶- متخصص انیمیشن
زمانی متخصص انیمیشن می تواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد که اطلاعات کاملی از تمامی مراحل همچون استوری بورد، نحوه قرار گیری اجزاء و همچنین تجهیزات داشته باشد. این مرحله را می توان زمان طلایی برای تغییرات و یا اشتراک تصاویر و فایل های تصویری دانست. در آخر پس از ویرایش نهایی می توان پروژه را به کار فرما تحویل داد و منتظر نتایج شگفت آن بود.
در انتها، چرا به استوری برد در موشن گرافیک نیاز داریم؟
استوری برد یک مرحله جدید در ساخت و فرآیند ایجاد ویدیوی شما اضافه می کند، اما ارزش زمان و تلاش را دارد. ساخت یک استوری برد مزایای بسیار زیادی دارد. در اینجا چند مورد از مزایای برتر استوری برد را در ادامه با هم مرور میکنیم:
- سازماندهی افکار
- برنامه ریزی بهتر
- اشتراک ایده ها به دیگران
- شناسایی مشکلات در ابتدا
- ساده کردن اطلاعات
- صرفه جویی در زمان و بودجه
برای ساخت موشن گرافیک حرفه ای باید تمام به اهمیت استوری بورد واقف باشید و آن را در برنامه خود جدی بگیرید. تعرفه موشن گرافیک مناسب است. از این رو یکی از تبلیغات بصرفه میباشد که هر کسب وکاری نیاز دارد که یکی از نمونه های موفق آن را در بازاریابی ویدئویی خود داشته باشد.
دیدگاهتان را بنویسید