آموزش ساخت تقویم محتوایی اینستاگرام + معرفی ابزارها
فهرست مطالب
به طور حتم بارها برایتان اتفاق افتاده که محتوای آماده خود را به علت فراموشی منتشر نکرده اید یا زمان انتشار آن از یادتان رفته است. تکرار این دست از اتفاقات در زمان طولانی، روند رشد اکانت اینستاگرام کسب وکارتان را کند میکند. موفقیت در شبکه های اجتماعی اتفاقی یکباره نیست و فعالیت مستمر و همیشگی را طلب میکند. برای رفع این مشکل بهترین راهحل، ساخت تقویم محتوایی اینستاگرام می باشد. تقویم محتوایی برای یک بازه زمانی مشخص، تعداد پست و استوریها را مشخص میکند.
اگر در شبکه های اجتماعی به دنبال کنار گذاشتن رقبای خود هستید، برنامه ریزی صحیح و مدون را جدی بگیرید. ساخت تقویم محتوایی اینستاگرام یکی از شیوه های برنامه ریزی محتوایی برای انتشار به موقع و برنامه ریزی هدفمند است. اگر میخواهید در مورد ابزارهای تدوین تقویم محتوایی به درک بهتری برسید، کافی است همراه ما باشید.
تقویم محتوایی اینستاگرام چیست؟
تقویم محتوایی اینستاگرام (Instagram content calendar) یک دستیار مناسب برای برنامهریزی پیج و تدوین استراتژی بلندمدت رشد صفحات است. در این تقویم اطلاعات مرتبط با محتواهای پیج اینستاگرام وجود دارد که در دسترس افراد مربوطه مانند ادمین، کارشناس تولید محتوا، طراح گرافیست و غیره قرار میگیرد. بهصورت کلی یک تقویم محتوایی اینستاگرام شامل موارد زیر است که:
- نام نویسنده محتوا
- موضوع محتوای مورد نظر به همراه توضیحات اضافه مانند سایز تصاویر، جامعه مخاطب محتوا و..
- فایل محتوا (شامل عکس، فیلم، متن و لینک)
- زمانبندی انتشار
- نوع محتوای مورد نظر ( استوری، پست، لایو و ریلز)
- تعیین مرحله تولید محتوا (در حال تولید، بازبینی، اصلاح، نهایی شده و..).
در کنار این همه مزیت حضور تقویم محتوایی اینستاگرام، اگر هنور برای ساخت تقویم اینستاگرام شک دارید؛ در ادامه همراه ما باشید.
تفاوت تقویم محتوایی اینستاگرام و تقویم سوشال مدیا چیست؟
در بسیاری از مواقع، اصطلاح “تقویم محتوای اینستاگرام” در کنار “تقویم سوشال مدیا” شنیده می شود و این سوال پیش می آید که چه تفاوتی بین این دو وجود دارد.
تقویم محتوایی اینستاگرام در واقع بخشی از تقویم کلی سوشال مدیا محسوب می شود. تقویم سوشال مدیا یک برنامه ریزی جامع است که محتوا های منتشر شده در تمامی شبکه های اجتماعی را شامل م یشود و به هماهنگی و زمان بندی مناسب آن ها کمک می کند.
حتی اگر قصد خرید فالوور، لایک یا کامنت دارید، می توانید از تقویم محتوایی برای زمان بندی بهتر این خریدها استفاده کنید. بهعنوان مثال، خرید فالوور و تعاملات همزمان با انتشار محتوای تبلیغاتی یا پست های ارزشمند انجام شود تا به جذابیت پیج شما افزوده شده و در نتیجه به رشد فالوور های اینستاگرام و افزایش فروش شما کمک کند.
از طرف دیگر، تقویم محتوایی اینستاگرام محدودتر است و برای افرادی مناسب است که فقط در اینستاگرام فعالیت دارند و در سایر شبکههای اجتماعی حضور چندانی ندارند.
چرا ساخت تقویم محتوایی اینستاگرام را جدی بگیریم؟
یکنواختی و سردرگمی در انتشار محتوای اینستاگرام، کاهش رشد پیج اینستاگرام شما را به دنبال دارد. شما با تدوین یک تقویم محتوایی اینستاگرام میتوانید با سازماندهی فعالیتهای خود، زودتر از موعد پستها و استوریهای مناسبتی، عملکردی و سایر سبکهای محتوایی خود را آماده کنید تا طبق برنامه مشخص در صفحات خود منتشر نمایید.
فرایند مدیریت و هماهنگی بین گروه طراحی گرافیک، تدوین ویدیو، خدمات تولید محتوا اینستاگرام و سایر بخشها زمانبر است که اگر با برنامهریزی درست انجام نگردد؛ اعضای تیم بهخوبی وظایف خود را نمیشناسند. تدوین تقویم محتوایی اینستاگرام به شما یک دید کلی از فعالیتها و موضوع محتواهای در یک دوره زمانی مشخص میدهد تا حتی بتوانید برای تبلیغات نیز برنامهریزی درستی داشته باشید.
همیشه نگاه ما روبهجلو نیست؛ داشتن یک تقویم محتوا اینستاگرام دید کلی از محتواهای قدیمی نیز به شما میدهد تا دیگر شما از محتواهای تکراری نزارید و همیشه تازگی را برای مخاطبین خود حفظ نمایید.
بهطورکلی در جواب سوال، چرا باید برای اینستاگرام تقویم محتوایی تدوین کنیم؟ باید بگوییم که برنامهریزی محتوا، ارتباط موثر با فالوورها، جلبتوجه و حفظ هماهنگیها و بهبود آمارها از نکات حائز اهمیت برای کسب بازخورد مناسب در اینستاگرام است که تنها با داشتن یک برنامهریزی هدفمند صورت میپذیرد.
آموزش ساخت تقویم محتوایی اینستاگرام + در 4 قدم
طراحی تقویم محتوا اینستاگرام هیچ قاعده و قانون خاصی ندارد. همه چیز به استراتژی و اهداف بازاریابی شبکههای اجتماعی کسبوکار بستگی دارد که اکانت شما در اینستاگرام چه میزان زمانی نیاز دارد که تا بررسی شود. پس در اولین گام برای شروع نوشتن یک تقویم محتوایی یک بازه زمانی مشخص کنید تا تدوین تقویم برایتان آسان شود در ادامه اقدامات بعدی را گامبهگام باهم پیش میرویم:
مشخصکردن استراتژی تولید محتوای اکانت
برای مشخص کردن استراتژی تولید محتوای اکانت اینستاگرام باید بدانید چه محتوایی را چگونه منتشر کنید. در ادامه بیشتر به این موضوع می پردازیم:
تعداد محتوا خود را مشخص نمایید.
در تقویم تولید محتوا اینستاگرام برنامه ریزی کنید در تایم معین چه تعداد محتوا بارگذاری نمایید. این موضوع کاملا به روند کنونی فعالیتها و میزان تعامل مخاطبین شما بستگی دارد. در واقع باید این موضوع را در نظر داشته باشید که مخاطبین شما با چه تعداد پست تعامل برقرار میکنند و بر اساس آن تصمیم میگیرند.
نوع محتوا و سبک کاری خود را بدانید.
از مهمترین مراحل قبل از ایجاد تقویم محتوایی اینستاگرام، مشخصکردن سبک محتوا است. برای رسیدن به نتیجه مناسب باید عملکرد محتوایی خود را به خوبی بررسی کنید و میزان تعامل مخاطب با هر یک از سبکهای محتوای ویدیویی یا تصویری را تجزیهوتحلیل نمایید. این مسیر به شما نشان میدهد که مخاطب شما از چه سبک محتوای شما خوشش آمده است.
روز و ساعت انتشار محتوا را جدی بگیرید.
زمان فعالیت شما در اینستاگرام یک فاکتور موثر برای رسیدن به موفقیت در عملکرد پیج محسوب میگردد. ابتدا روزها و ساعات پر بازدید پیجتان را بهخوبی مشخص کنید و مطابق با آنها پیش بروید.
آیا نیاز است که هر روز در اینستاگرام پست منتشر کنید یا هفتهای 2 یا بیشتر؟ بهترین زمان پستگذاشتن در پیج اینستاگرام چه زمانی است؟ برای پاسخ این سوالات از insight کمک بگیرید. تنها موضوع که باید جدی بگیرید؛ پایبندی به زمان بندی است و استمرار در انجام کاری که انجام می دهید.
2- گردآوری مناسبت های مهم ماه آینده
مناسبتهای تقویم ایدههای خوبی را برای تولید محتوا اینستاگرام برایتان فراهم میکنند که نباید از آنها غافل شوید؛ بهتر است که از قبل در برنامهریزی خود محتواهای مناسب برای این روزهای مهم در نظر بگیرید.
پستها مناسبتی بازدید بسیار بالایی برایتان رقم می زنند. این روزها و رویدادها مانند عید نوروز، شب یلدا، کریسمس، روز مادر، روز پدر، ولنتاین و مناسبتهای کوچکتری مانند پایان و آغاز فصول، موفقیتهای ورزشی، روز جهانی قهوه همگی برای رسیدن به نتیجه جدی بگیرید.
۳. گردآوری مجموعه ای از هشتگ های مؤثر بیزینس
در اینستاگرام هشتگها ابزار بسیار قدرتمند به شمار میروند که بر میزان افزایش مخاطب تأثیرگذار هستند؛ هشتکهای مرتبط با موضوع کسبوکارتان را پیدا نمایید و از آنها در استراتژی تولید محتوای خود کمک بگیرید.
هشتگهای منحصربهفرد برای برند خود داشته باشید تا در کنار برندینگ، بیشتر دیده شوید. در کنار هشتکهای قوی از هشتکهای جوان با پستهای کم هم غافل نشوید؛ زیرا شما را در معرض دید افراد بسیار زیادی قرار میدهد.
۴. انتخاب یک قالب برای تقویم محتوایی اینستاگرام
برای ساخت تقویم تولید محتوا اینستاگرام، قالبهای آماده رایگان بسیاری در دسترس است که استفاده از آنها راه را برای شما آسان میکند. معروفترین قابهای تقویم محتوایی در سایت hub spot و Monday.com در دسترس کاربران قرار دارد.
تقویم محتوایی استوری چیست؟
تقویم محتوایی استوری به شما کمک میکند تا به صورت منظم و هدفمند برای انتشار استوری های اینستاگرام یا سایر پلتفرمهای اجتماعی برنامهریزی کنید. این نوع تقویم شامل موارد زیر است:
- زمان بندی انتشار استوری ها
مشخص کردن تاریخ و ساعت دقیق انتشار هر استوری، که میتواند بر اساس زمانهای اوج تعامل مخاطبان تنظیم شود.
- نوع استوری
تعیین نوع محتوای استوریها شامل عکس، ویدئو، نظرسنجی، پرسش و پاسخ، لینک به وبسایت، معرفی محصول، اعلامیه یا محتوای پشتصحنه.
- اهداف هر استوری
تعریف هدف هر استوری مثل افزایش تعامل، آگاهی از برند، تبلیغ محصول، هدایت به وب سایت یا افزایش فالوورها.
- ایده های خلاقانه
فهرستی از ایدههای خلاقانه و جذاب برای استوریها که میتواند شامل محتوای تعاملی مانند سوالات، مسابقات، شمارش معکوس یا نظرسنجی باشد.
- هشتگ ها و کلمات کلیدی
تعیین هشتگها و کلمات کلیدی مناسب برای هر استوری جهت افزایش دسترسی و تعامل بیشتر.
تصاویر و ویدئوهای مورد نیاز:
برنامهریزی برای تولید محتوای تصویری و ویدئویی مرتبط با استوریها، از جمله عکسهای تبلیغاتی، ویدئوهای کوتاه یا GIFها.
- لینک ها و فراخوان به اقدام (CTA)
در استوریهایی که قابلیت اضافه کردن لینک (مانند لینک به محصولات، وبسایت یا مقالات) وجود دارد، برنامهریزی لینکها و فراخوان به اقدام مثل “برای خرید کلیک کنید” یا “بیشتر بدانید”.
- گزارش و تجزیه و تحلیل
بررسی عملکرد استوریها از نظر بازدید، پاسخها و تعاملات و بهروزرسانی تقویم بر اساس نتایج به دست آمده.
تقویم محتوایی استوری به شما کمک میکند تا استوریهایتان منسجم، خلاقانه و بر اساس یک استراتژی مشخص منتشر شوند، که این به جذب مخاطب و افزایش تعامل با پیج کمک میکند. گاهی نیز گذاشتن تقویم در استوری برای بعضی از کاربران جذاب است که برای این روش باید آموزش ببینید.استیکر تقویم در استوری اینستاگرام در نمونه تقویم محتوایی اینستاگرام نیز گاهی جز موضوعاتی است که به عنوان جذب کاربر مطرح می شود.
آیتم های کلیدی در طراحی تقویم محتوایی اینستاگرام چیست؟
تقویم محتوا یک ابزار مهم برای برنامه ریزی و سازماندهی محتوا است که شامل موارد زیر می شود:
- تاریخ ها و زمان های انتشار محتوا
تعیین دقیق زمان های انتشار پستها، مقالات، ویدئوها یا هر نوع محتوای دیگر. این تاریخ ها بر اساس مناسبت ها، رویدادهای خاص یا استراتژی های بازاریابی تنظیم می شوند.
- نوع محتوا
مشخص کردن نوع محتوایی که قرار است منتشر شود، مانند متن، عکس،موشن گرافیک، تیزر تبلیغاتی، استوری موشن، اینفوگرافیک، یا پادکست.
- موضوعات و عناوین محتوا
فهرست کردن موضوعات اصلی و عناوین محتوا برای هر تاریخ. این کار به ایجاد هماهنگی و یکپارچگی در محتوای منتشر شده کمک میکند.
- پلتفرم های انتشار
تعیین شبکههای اجتماعی یا وبسایتهایی که محتوا در آنها منتشر خواهد شد، مانند اینستاگرام، توییتر، فیسبوک، وبلاگ یا یوتیوب.
- کلمات کلیدی و هشتگ ها
مشخص کردن کلمات کلیدی و هشتگهای مناسب برای هر محتوا جهت بهینهسازی و افزایش دسترسی به محتوا.
- اهداف و پیام های کلیدی
تعریف اهداف هر محتوا، مانند افزایش تعامل، فروش محصول، آموزش، یا برندینگ، و نیز پیامهای کلیدی که باید در هر محتوا انتقال داده شود.
- مسئولین تولید و انتشار
تعیین افراد یا تیمهای مسئول تولید، ویرایش و انتشار هر محتوا.
- لینک ها و منابع مرجع
یادداشت لینکها یا منابعی که ممکن است در محتوا یا تبلیغات آن استفاده شوند.
- فرآیند بازخورد و تجزیه و تحلیل
زمانبندی بازخوردگیری و تحلیل عملکرد محتوا بر اساس معیارهایی مثل تعداد بازدید، لایکها، نظرات یا میزان تعامل.
داشتن یک تقویم محتوایی منظم و دقیق به شما کمک میکند تا استراتژی محتوا را بهتر مدیریت کنید، زمان را بهینه کنید و بر اهداف کسب و کار خود تمرکز کنید.
5 ابزار مناسب برای ساخت تقویم محتوایی اینستاگرام
در این قسمت سعی داریم ابزارهای مختلف را به همراه امکانات و ویژگیهایشان به شما آموزش دهیم. شما بر اساس اهداف و استراتژیهای خود،یک گزینه را انتخاب نمایید.
ترلو (Trello)
ترلو یکی از محبوبترین ابزارهای مدیریت پروژه و تدوین تقویم محتوای اینستاگرام است که تمام تاریخهای مقرر و ددلاینهای پروژهها را میتوانید بهراحتی با تیم خود به اشتراک بگذارید و شرح وظایف همگی را بهخوبی خاطر نشان کنید.
گوگل شیت
گوگل شیت ابزار دیگر مناسب برای ساخت تقویم محتوا اینستاگرام است که امکانات قابل قبولی را در دسترس قرار میدهد. قالبهای آماده برای تقویم در دسترس شما است که با دسترسی ایمیل برایتان فراهم میشود.
اگر دوست دارید که قالب شخصی خودتان را در گوگل شیت داشته باشید، با گزینه blank بهراحتی یک تقویم محتوایی اینستاگرام برای خود طراحی نمایید. سطرها و ستون ها از چپ به راست قابل تغییر هستند و از دیگر مزایای این ابزار عبارت است از :
- امکان پرینت و دانلود تقویم محتوایی
- اشتراکگذاری اطلاعات به راحتی با دیگر اعضای کاربران
- کامنت گذاشتن و برقراری ارتباط با اعضای تیم
- درچ عکس با کلیک روی گزینه insert در منوی بالای صفحه و انتخاب گزینه image
نوین هاب
نوین هاب ابزاری ایرانی برای مدیریت شبکه های اجتماعی است که امکانات متعددی را برای شما فراهم می کند.
- اتصال امن به اینستاگرام بدون وارد کردن رمز عبور
- زمانبندی انتشار خودکار پست و استوری و IGTV
- مدیریت، دستهبندی و دانلود کامنتها و دایرکتهای اینستاگرام
- آنالیز تمام دادههای اینستاگرام در قالب نمودار و گزارش تحلیلی بهمنظور تدوین تقویم محتوایی هدفمند
- پیشنهاد هشتگهای مرتبط با موضوع محتوا
- امکان دسترسی به تمامی اعضای تیم
- یادآوری مناسبتهای هر روز بهمنظور ایده گرفتن برای تولید محتوا
Sprout Social
Sprout Social یک پلتفرم جامع مدیریت شبکههای اجتماعی می باشد که این امکان را فراهم می کند تا تقویم محتوایی اینستاگرام یا هر شبکه اجتماعی خود را به خوبی مدیریت و برنامه ریزی کنید. گزارشگیری و تحلیل تعامل با مخاطبان از دیگر قابلیت های این برنامه است.
Later
Later این امکان را برای شما میسر می سازد که سبک یک نمایشگر بصری، تقویم محتوا اینستاگرام خود را بسازید. تصاویر و ویدیوهای خود را به سادگی برنامهریزی و زمانبندی نمایید تا به هدف اصلی یعنی رشد کسب وکار خود دست پیدا نمایید.
نتیجه گیری
در این مقاله ابزارهای تدوین تقویم محتوای اینستاگرام را باهم یاد گرفتیم. حال شما دست به کار شوید و یک تقویم تولید محتوا اینستاگرام برای روزهای پیش روی خود بسازید. اداره برنامه ها و مشخص کردن وظایف هر کدام از اعضای تیم مهم است و باید بدانید که چه تاریخی و چه ساعتی قرار است که چه کاری انجام دهید. اما توجه داشته باشید که برنامه باید واقع بینانه و قابل اجرا باشد. همیشه قدرت و ضعف تیم خود را پیدا کنید وهر کسی را در جایگاهی قرار دهید که بهترین نتیجه را برایتان رقم بزند.
انعطاف پذیری را جدی بگیرید! همیشه زمانی بگذارید برای اتفاقات یکباره تا مشکلات بزرگ شما را غافلگیر نکند. در این مسیر می توانید از تیم تولید محتوای اینستاگرام پلاسینگ کمک بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید