تصویرسازی کمیک چیست؟
تصویرسازی کمیک چیست؟ چرا کتاب مصور بخوانیم؟ چرا تصاویر اسپایدرمن و بتمن و ابرقهرمانهای خوش بر و بازوی کتابهای کمیک را به دنیای کتابهای بزرگسال بکشانیم؟ در زمان دههی هفتاد میلادی علاقهمندان به حوزه کتاب برخورد بسیار جدی با کتاب کمیک داشتند و آن را مجموعهی داستان تصویری کودکان و نوجوانان در کنار تبلیغات و سرگرمی می دانستند که به صورت هفتگی یا ماهانه در دکه های روزنامهفروشی به فروش میرسید. البته که نگاه های تنگنظرانه و محدودکننده ، مانع تولد کتاب کمیک بزرگترها نگردید، بلکه از جهتی نیز باعث شد «گرافیک ناول» پدید آید و جایگاه درخشانی بدست بیاورد.
اما صنعت کمیک وسیعتر از آنچه که عموم مردم در ذهن خود داشتند؛ پیشرفت کرد و در حوزه های متعددی با مضمون و رنگ های متفاوت توانست چون یک نقشه راه، مسیر جدیدی در حوزه فیلم، تصویرسازی، کتاب مصور، انیمیشن و تبلیغات بسازد. همانطور که می دانید، تصویرسازی کمیک این روزها قدرت بسیاری به خود گرفته است . پس لازم دانستیم در رابطه با این صنعت دوست داشتنی قصه مصور باهم گفتگو بپردازیم.
تصویر سازی کمیک چیست؟
در معنای کلمه ای، کمیک (Comic ) به معنای تصویرسازی پشت سرهم در روایت یک داستان است که در روزهای ابتدایی بیشتر بر جنبه طنز تکیه شده بود و تصاویر کمیک بیشتر در قالب طنزپردازی در روزنامه ها و مجله ها در بین مردم جایگاه داشت.
البته باید اشاره کنیم برخلاف تفکر بسیاری از افراد کمیک تنها داستان های ابرقهرمانی یا تخیلی که برای سرگرمی باشد؛ را در برنمی گیرد. کمیک یک رسانه برای نشان دادن موضوعات سیاسی ، اجتماعی ، طنز ، ترسناک می باشد که هنوز نتوانسته است به مانند رسانه های اجتماعی هنوز جایگاه خوبی پیدا کند. البته از آنجایی که طرفداران کمیک مصور قهرمانی بسیار زیاد بوده است دو شرکت بزرگ در دنیا چون دی سی و مارول در این حوزه حضور بسیار پررنگی دارند.
کمیک چیست؟
در معنای اصلی کمیک، یعنی روایت یک داستان به کمک نقاشی که نشان دهنده زبان تصویر است. کمیک یا داستان مصور؛ مجموعه ای نقاشی های دنباله دار است که داستان یا هدف مورد نظر را روایت می کنند. برای ساخت کمیک نیاز است که یک تیم متشکل از سناریونویس و تصویرسازی با یکدیگر فعالیت نمایند.
تاریخچه کمیک | صنعت قدیمی و پولساز
بنظر شما تصویرسازی کمیک موضوع جدیدی است؟ اما چند سالی است که در بازار کار طراحی گرافیک ، انیمیشن، تبلیغات و انیمیشن تبلیغاتی یا کتاب های مصور کمیک وجود دارد. تصویر سازی تنها جنبه تجاری و سرگرمی ندارد و از سال های خیلی قدیم در آمریکا و ژاپن این سبک با ماجراهای تن تن و میلو که توی دهه ۱۹۲۰ منتشر شد معرفی گردید. اما عده ای نیز اعتقاد دارند که ریشه کمیک به خیلی قبل تر برمی گردد و از گذشته برای انتقال پیام از کشیدن تصویر روی سنگ ها ودیوارهای غارها کمک می گرفتند و کمیک مدرن امروزی تکامل یافته همان طراحی های قدیمی است.
پس از آن تاریخچه تصویرسازی به تراژان در شهر رم ایتالیا مربوط می گردد که داستان پیروزی امپراتور روم در دو نبرد بزرگ را به خوبی به تصویر می کشد. تصویرسازی همراه با بالن هایی سخنان شخصیت ها دیده شد. اما عده ای نیز انتشار کمیک کودک زرد پوش در سال 1895 در نیویورک را سرآغاز اوج این تکنیک طراحی گرافیک دانسته اند.
کمیک های ژاپنی یعنی همون مانگا هم با الهام از کمیک های غربی با سبک تصویرسازی خاص خود مردم تقریبا 10 سال پس از کمیک ایرانی پدیدار شد. مانگا و مصور سازی کمیک اول به صورت داستان هایی کوتاه فقط با چند تصویر ساده برای مجله ها و روزنامه ها جایگاه پیدا کرد اما نقطه عطف این تکنیک زمانی بود که آرتیست ها بزرگ آن را درک کردند و تولید مجموعه های متعدد آن چون کمیک بوک جایگاه پیدا کرد.
کمیک و کمیک استریپ یکی است؟
اگرچه در بسیاری از مقالات از کمیک و کمیک استریپ به جای یکدیگر استفاده می شود اما باید بدانید این دو تصویر سازی کمیک یکی نیستند. کمیک استریپ معمولا در یک یا دو صفحه به مانند پوستر نمایش داده می شود و به صورت ضمیمه در روزنامه ها و مجلات چاپ می گردد. اصولا کمیک استریپ دارای 2 الی 8 کادر دارند و حالت کلاسیک دارد و به صورت جداول افقی و عمودی طراحی می گردد.
تصویرسازی کمیک معمولا طرح داستانی طولانی دارد و داستان و ماجرایی برای اثر مستقل روایت می گردد. این اثر برای تبلیغات، حوزه موشن گرافیک، کمیک بوک (داستان مصور) 20 الی 50 صفحه ای بسیار این روزها مورد استفاده قرار می گیرد .
کمیک در ایران | تصویرسازی کمیک از گل آقا تا امروز
کمیک سالهای قبل از انقلاب در ایران طرفداران بسیاری داشت. همزمان با شرایط جنگ تحمیلی تهیه و ترجمه نسخه های اصلی کمی سخت شد؛ اما اولین نسخههای ترجمه شدهی کمیک در ایران چون ماجراهای تنتن، آستریکس ابلیکس، پلنگ صورتی، دارکوبه زبله هستند؛ که همگی به خوبی آنها را می شناسید.
تجربهی اولین نمونه وطنی کمیک در ایران نیز به مجلهی کمیک گل_آقا برمی گردد که شخصیتی به نان آریو طنز اجتماعی روایت می کرد. این سبک در کنار تمام جذابیت خود نتوانست عمر درازی داشته باشد و پس از شش ماه ساخت کمیک آن به کنار رفت. این روزها اما طراحی کمیک در روزنامه و مجلات با تلیق کاریکاتور رواج بسیار زیادی پیدا کرده است.
نمونههای فاخری از شاهنامه فردوسی توسط تصویرسازان مطرحی چون سیروس راد و حمید بهرامی، فراز شانیار، احمد میر، فائزه سپهر صادقیان، شیوا گلمحمدی، داوود دیبا طراحی و در دسترس علاقهمندان قرار دارد.
معرفی چند سبک از انواع تصویرسازی کمیک
برای دسته بندی کمیک ها نمونه های متفاوتی در دسترس است که در یک دسته بندی محبوب ترین و مشهورترین آنها را در ادامه باهم می بینیم.
کمیک بوک (comic book)
پرطرفدارترین و البته معروف ترین نوع کمیک را کمیک بوک یا کمیک روزنامه ای می دانند . این سبک تصویرسازی کمیک بر اساس نوع داستان و محل انتشار آنها به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه صورت می پذیرد. تصویرسازی کمیک بوک به صورت دیجیتالی و هم در نسخه های فیزیکی در دسترس علاقهمندان است. این سبک از کمیک بیشتر برای ساخت انیمیشن تبلیغاتی و انیمیشن و فیلم مورد استفاده قرار می گیرد.
معروف ترین نوع کمیک روزنامه ای در ایران شامل: کمیکهای چلچراغ و همشهری جوان و دوست است.
کمیک استریپ (Comic Strip)
کمیک استریپ نیز در چاپ و سبک طراحی تصاویر تفاوت زیادی با کمیک بوک دارد. در ابتدا از این نوع کمیک برای طراحی و انتشار در روزنامه ها استفاده شده بود. طراحی کمیک استریپها معمولا بیانگر یک دغدغه سیاسی، فرهنگی یا اجتماعی به زبان طنز و به صورت داستان می باشد. البته در کنار روزانه ها به صورت اینترنتی در سایت های خبری نیز چاپ می شوند.
نسخهی کالکتد (Collected)
سبک طراحی کمیک کالکتد به صورت داستانی بلند و انتشار آن به صورت چند شماره در قالب یک کتاب منتشر می گردد. این نوع کمیک به نام کمیک مجله ای نیز شناخته می شود. هر هفته، ماه یا روز منتشر می گردد و معمولاً تعداد صفحههای معقولی در حدود 20، 30 یا 40 دارند و در دو یا سه شماره به پایان خواهند رسید. مجله گل آقا و مجله جدید از نمونه های شاخص این سبک هستند.
نتیجه گیری
صنعت کمیک و تمام زیرشاخههایش، هواداران زیادی را به خود اختصاص داده است. افراد زیادی هستند که از این تکنیک تصویرسازی برای تبلیغات، کتاب های مصور، طنزپردازی، موشن گرافیک و غیره استفاده می کنند. آینده روشنی برای این هنر در انتظار است و بدون شک می تواند با سر زدن به شاخه های متفاوت عرصه خلاقانه ای را پدیدار کند. امید است که این صنعت خلاقانه و دوست داشتنی در آینده گسترده تر شود.
دیدگاهتان را بنویسید