پادکست چیست و چطور آن را بسازیم؟
فهرست مطالب
امروزه پادکست ها نقش مفیدی را در ارائه و تولید محتوا از خود به نمایش می گذارند . به وسیله آنها در کوتاهترین زمانهای فراغت و اصلا آن زمانیهایی که گاهی برای طی کردن مسیر و دیگر چیزها از دستشان میدادیم ، آموزش می بینیم و گاهی سرگرم می شویم . اما با شنیدن نام پادکست شاید سوالهایی در ذهن شما بیاید که ، اصلا پادکست چیست؟ چطور ساخته میشود ؟ و چگونه میتوانیم از آن بهره ببریم ؟ و سوالاتی از این دست که ما در این مقاله قصد پاسخ دهی به آنها را داریم . همراه ما باشید .
پادکست چیست؟
کلمه پادکست در واقع به یک مجموعه فایل صوتی اشاره دارد . بدین معنا که اگر در وب سایتمان یک بخشی را ایجاد کردیم با محتوای صوت های آموزشی یا حتی غیر آموزشی ، نام این سری صوتها ، podcast می باشد . این معنای قدیمی podcast بود که بیان شد .
اما معنی نو و جدید کلمه پادکست چیست ؟ پاسخ ما این است که امروزه اپلیکیشن هایی (مثل برنامه کست باکس) راهی بازار شده اند که جایی برای اشتراکگذاری فایل های صوتی می باشند . در حقیقت این برنامهها ، شبیه به اینستاگرام هستند به این صورت که این امکان را دارند تا شما برای خودتان در برنامه اکانت بسازید و افرادی را دنبال کنید و همینطور بالعکس ، تنها با این تفاوت که در این نرم افزار ها فقط پادکست یا همان فایل صوتی را می توان به اشتراک گذاشت و منتشر کرد بر خلاف اینستاگرام که قبلیت انتشار عکس و ویدئو را هم دارد .
آیا پادکست باید در اپلیکیشن پادکست منتشر شود ؟
تفاوت اشتراکگذاری پادکست با محتوا اینستاگرام این می باشد که برای به اشتراک گذاشتن پادکست ، شما باید ابتدا صوت مورد نظر خود را در سایتهای به خصوصی مانند anchor ، که سرور پادکست نام دارند ، منتشر کنید. در این سایتها قابلیتی به نام feed برای اکانت شما و صوتهای آن ایجاد می شود . بعد از انجام آپلود در سایت سرور ، اپلیکیشنهای پادکست که به پادگیر (پادکستخوان) شهرت دارند ، صوتها را از سرورها جمعآوری کرده و برای کاربران به نمایش می گذارد.
به تعبیر دیگر این امکان نیست که شما در همان اپلیکیشن پادکستی صوتها را آپلود کنید و مخاطبانتان هم همان جا آنها را دریافت کنند . بلکه ابتدا عملیاتی را در سرورهای مخصوص انتشار پادکست باید انجام دهید و بعد کاربران در هر یک از اپلیکیشن های پادکست دلخواه ، می توانند به آنها دسترسی پیدا کنند.
انواع پادکست چیست؟
- پادکست انفرادی (The Solo Podcast) …
- پادکست مصاحبهای (The Interview Podcast) …
- پادکست چندمیزبانه یا مشترک (Conversational and Co-hosted Podcast) …
- پادکست میزگرد (The Panel Show) …
- پادکست ترکیبی (Hybrid Podcast) …
- پادکست پخش مستقیم/زنده (Live Podcast) …
- پادکست تصویری (Video Podcast)
- پادکست داستانی (Fiction Podcast)
- اسلایدکست (Slidecast / Enhance Podcast)
انواع اپلیکیشن های پادکست
بهترین اپلیکیشنهای پادکست ایرانی و غیر ایرانی ، عبارتند از :
- Overcast
- ناملیک
- کست باکس
- گوگل پادکست
- Apple Podcasts
- SoundCloud
- Spotify
- Castro
- Procast
- Anchor
موضوع podcast چیست؟
پادکست در قالب صوت می باشد و به نوعی یک فرمت از محتوا به حساب می آید . طبق اطلاعاتی هم که داریم در فرمتهای محتوا هیچ محدودیت موضوعی ، هیچ گاه وجود نداشته است . این حرف به این معنا می باشد ، همانطور که یک تصویر با موضوعاتی مثل طنز یا آموزشی و… قابلیت انتشار دارد و یا همانگونه که ویدیوهای اینستاگرام در موضوعات سرگرمی، آموزشی و… در دسترس می باشند ، موضوعات پادکستها هم می تواند با محتواهای متفاوت و متنوعی در اختیار کاربران قرار بگیرند . ولی در حال حاضر معمولا پادکستهایی که در ایران به اشتراک گذاشته می شوند ، بیشتر در موضوعاتی همچون آموزشی، فلسفی، ورزشی، تحلیلی، سرگرمی قرار دارند .
امکانات اپلیکیشن های پادکست
اپلیکیشنهای podcast همچون کست باکس و… قابلیتهای بسیار خوب و عالی را در اختیار کاربران می گذارند . در حقیقت وجود همین قابلیتهای سطح بالا ، مهمترین دلیل علاقه به استفاده از اپلیکیشن های پادکست در بین کاربران می باشد . در ادامه به تعدادی از این قابلیت ها اشاره می کنیم .
1.امکان دانلود صوت
شما طبیعتا برای شنیدن پادکستها باید متصل به اینترنت باشید . ولی در عین حال اپلیکیشنها به شما این امکان را میدهند که صوت مورد نظر خود را دانلود کنید و با ذخیره آن ، بعدا در فرصتی مناسب بدون نیاز به اینترنت گوش کنید .
2.قابلیت تنظیم مقدار سرعت صوت
تقریبا همه اپلیکیشنهای پادکست ، این اجازه را به شما میدهند که معین کنید ، صوت مورد نظر شما با چه کیفیت و چه سرعتی انتشار پیدا کند . با وجود این قابلیت شما میتوانید یک بخشی از پادکست را با آرامش کامل و با سرعتی کمتر از سرعت صدای گوینده گوش کنید و برعکس یکی دیگر را با سرعت بالایی نزدیک به 2 برابر یا حتی گاهی بیشتر گوش کنید
3.امکان از سرگیری دوباره صوت
پادکستها معمولا حین رفت و آمد و به نوعی در زمانهای فراغت کوتاه مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرند . در حقیقت باید بگوییم عملا زمان خاصی برای گوش کردن به آنان در نظر گرفته نمی شود . با این تفاسیر حتما بارها برایتان پیش آمده که هنگام گوش دادن پادکست ، مجبور شدید آن را قطع کنید و ادامه آن را در وقت دیگری گوش کنید . خب با قابلیتی که در این اپلیکیشنها قرار داده شده است ، آنها به محض توقف صوت ، زمان آن را در حافظهشان ثبت و ذخیره می کنند تا با مراجعه بعدی شما بتوانید دقیقا صوت را از ادامه همانجایی که متوقف شده بود گوش کنید.
4.تعداد مخاطبان و شنیدهشدن پادکست را می بینید
اپلیکیشنهای پادکست هچون اینستاگرام ، تعداد مخاطبان و دنبال کنندگان هر کانال را برای شما به نمایش می گذارد . همینطور اطلاعاتی از این دست که ، کل اپیزودهای این کانال چند بار شنیده شده و اینکه هر اپیزود بهطور جداگانه چند بار مورد پخش قرار گرفته است . علاوه بر اینها ، امکان نظردهی کاربران زیر هر اپیزود پادکست هم موجود است .
5.پیدا کردن پادکست مورد نظر
در صفحه اصلی هر اپلیکیشن پادکستی ، فعال ترین کانالها و بهترین اپیزودهای منتشر شده را می بینید . این اپلیکیشنها به شما این دسترسی را میدهند که در اپیزودها، کانالها و… بتوانید با نوشتن متن یا کلمه مورد نظر ، به پادکست دلخواه خود دست پیدا کنید .
6.اضافه کردن توضیحات در کانال و هر اپیزود پادکست
از دیگر قابلیتهای پادگیرها ، این می باشد که به تولیدکنندگان پادکست اجازه می دهند برای کل کانال و یا برای هر اپیزود (قسمت) از پادکست ، توضیحاتی را در جهت راهنمایی کاربران قرار دهند .
7.فصلبندی محتوا
پادگیرها به تولیدکنندگان پادکست ، امکان فصلبندی محتواهایشان را می دهند . به طور مثال شما میتوانید 10 قسمت از یک پادکست را در فصل 1 منتشر کنید و تعدادی از پادکست ها را با موضوعی دیگر در فصلی متفاوت قرار دهید .
8.انتشار محتوای لایو
آخرین قابلیتی که بنا داریم در مورد آن صحبت کنیم این است که برخی اپلیکیشنهای پادکست و یا پادگیرها این قابلیت را برای شما فراهم می کنند که به شکل زنده و مستقیم ، محتوای خود در معرض انتشار قرار دهید . یعنی دقیقا همان لایو اینستاگرام ، اما یک لایو با فرمت صوت ، پخش می کنید .
دلیل محبوبیت پادکست چیست ؟
دلایل زیادی را می توان برای افزایش محبوبیت و استفاده پادکستها نام برد . به طور قطع ، انتشار محتواهای واقعا خوب و حضور تولید کنندگان قدرتمند محتوا ، نقش بسزایی در این محبوبیت دارد .
اما با این حال ، می شود گفت مهمترین دلیل محبوبیت پادکستها ، استفاده آسان و راحت از آنها می باشد . در حقیقت هر کاربر و مخاطبی میتواند در کوتاهترین زمانهای فراغت خودش پادکست ها را گوش کند. مخصوصا امروزه که اغلب افراد برای رسیدن به محل مورد نظرشان باید بین 20 دقیقه تا چند ساعت را در اتوبوسهای شهری ، مترو و ماشین سپری کنند .
باید بگوییم ، نیاز به حجم مصرفی اینترنت پایین ، وجود محتواهای زیادی برای یادگیری زبان انگلیسی و… بر افزایش محبوبیت پادکست بی تاثیر نبوده اند .
نحوه استفاده از پادکست در یک کسب و کار اینترنتی
حالا که چیستی پادکست برایتان روشن شد ، در نظر داریم کمی هم در مورد ارتباط پادکستها با کسب و کارها مطالبی را بیان کنیم . ابتدای مقاله گفتیم بهطور کلی دو نوع podcast تولید می شود . یکی همان تعریف قدیمی پادکست می باشد که به مجموعه ای از فایلهای صوتی ، بدون در نظر گرفتن محل انتشارشان گفته میشود . اما نوع دوم پادکست آنهایی هستند که فقط در اپلیکیشنهای پادکست مورد اشتراک و انتشار قرار می گیرند .
شما به عنوان صاحب یک کسب و کار از هر روشی که خواستید می توانید نسبت به انتشار محتواهایتان اقدام کنید . اما به یاد داشته باشید که آن دسته از پادکستهایی که صرفا به عنوان چندین فایل صوتی در بخشی از سایت شما قرار می گیرند ، برای اینکه به خوبی شنیده شوند باید برند سازی در مورد آنها صورت بگیرد . به این معنا که باید از طریق دیگر رسانهها به مخاطبان اعلام کنید که یک پادکستی با چنین شرایطی را در سایت خود قرار داده اید و از آنها برای گوش دادن به آن در سایت دعوت کنید .
در عین حال اگر در اپ های پادگیر فعالیت خود را آغاز کنید ، خودتان می توانید مخاطبانِ این اپها را از طریق انتشار محتوای ارزشمند و دیگر روشهای بازاریابی پادکست ، به کانال کسب و کار خود جذب کنید . پس پیشنهاد ما به شما این است که اگر توانایی برندسازی جداگانه و جذب مخاطب را در خود نمی بینید ، به سراغ نوع اول بروید ولی اگر این قصد را دارید که با کمک پادکست ، بتوانید مخاطبان جدیدی را از یک رسانه و فضای متفاوت به سمت کسب و کارتان بکشانید ، اپلیکیشنهای podcast گزینه خوبی برای این کار می باشند .
آیا میتوان با پادکست، یک کسب و کار راه اندازی کرد ؟
جواب ما به این سوال مثبت می باشد . الزاما همیشه اینگونه نیست که podcast تنها به عنوان یک ابزار جذب مخاطب برای کسب و کار شما باشد بلکه اتفاقا پادکستها با توجه به قابلیت بالای جذب مخاطبی که دارند ، خودشان هم میتوانند یک کسب و کار جداگانه به حساب بیایند .
در حال حاضر پادکستهای بیشماری در ایران منتشر میشود که موضوعات فرهنگی، آموزشی و… را ارائه می دهند و با توجه به مخاطبان زیادی که جذب کردهاند ، از طریق تبلیغات در ابتدا یا انتهای هر اپیزود ، کسب درآمد می کنند .
بهترین نمونه فارسی پادکست چیست؟
در ادامه چند تا از بهترین پادکستهای فارسی را نام می بریم :
- پادکست رادیو جوان برای علاقهمندان به سفر
- پادکست چنل بی برای علاقهمندان به داستان
- رادیو کار نکن برای کسانی که دوست دارند شغل و علاقهشان یکی باشد
- پادکست 10 صبح برای علاقهمندان به دنیای استارتاپ
- پادکست خانههای من برای علاقهمندان به مهاجرت
- پادکست ای موزیک برای علاقهمندان به تاریخچه موسیقیهای غربی
- پادکست آلبوم برای علاقهمندان به موسیقی
- پادکست رادیو بلاکچین برای علاقهمندان به رمزارزها
- پادکست استرینگ کست برای علاقهمندان به یافتههای جدید علمی
- پادکست رادیو گیک برای علاقهمندان به تکنولوژی
- پادکست رادیو هزار سرو برای علاقهمندان به مثبت نگری
چگونه می توانیم یک پادکست بسازیم؟
اینکه هدف شما از ساخت podcast ، کسب درآمد می باشد و یا چیز دیگری همچون اثرگذاری ، بسته به سلیقه شماست . ما در ادامه به این سوال که چگونه می توانیم یک podcast بسازیم ؟ پاسخ می دهیم . از اینکه همراه ما هستید متشکریم .
1.انتخاب موضوع
اولین کاری که باید انجام دهید این است که موضوعی اصلی و سپس موضوعات فرعی را برای پادکست خود انتخاب کنید . یعنی باید مشخص کنید که موضوع کل پادکست شما چیست ؟ به طور مثال فرض کنید با موضوع تاریخ ایران می خواهید podcast بسازید . این می شود موضوع اصلی شما در پادکست ، حالا باید موضوعات فرعی را مشخص کنید . منظور از موضوعات فردی این می باشد که در این پادکست و در هر اپیزود در مورد چه چیزی قرار است صحبت کنید ؟ به سلطنت رسیدن فلان پادشاه و یا تاریخ جنگهای ستارخان و تاریخ مشروطه ؟
2.پیدا کردن منابع
یکی از مهمترین و حساس ترین بخشها در فرآیند ساخت و انتشار podcast ، انتخاب منابع می باشد . منابعی که می خواهید از آنها استفاده کنید باید دارای دو ویژگی باشند : یکی اینکه منبع مورد نظر با رضایت کامل مطالبش را در اختیار شما بگذارد البته می دانید که در ایران این موضوع و حق و حقوق ناشرین مورد اهمیت زیادی واقع نمی شود .
دومین ویژگی این است که شما باید از گفتههای معتبر و علمی در منابع استفاده کنید . در غیر اینصورت و استفاده از منابع نامعتبر شاید انتقاد شدید مخاطبان را برای شما به ارمغان بیاورد .
علاوه بر دو ویژگی که در مورد منابع مطرح کردیم ، باید به یک مطلب دیگری هم توجه کنید:
این را بدانید که در پادکست ها ، مخاطبان به شنیدن صحبتهای خشک و بی روح علاقهای نشان نمی دهند و اصولا ترجیح میدهند که همه موضوعات را به یک زبانساده و یا حتی گاهی در قالب داستانی دریافت کنند . پس برای جذب مخاطب بیشتر یا اطلاعات را از منبعی بگیرید که موضوع مورد نظر شما را بهزبان ساده و داستانی توضیح داده باشد و یا اینکه خودتان با ایجاد تغییرات در جزئیات ، این دو خاصیت را به مطالب اضافه کنید .
3.برای جذب مخاطب استراتژی و تاکتیک تنظیم کنید
در مرحله سوم فرآیند ساخت یک پادکست ، حتما باید برنامهای در جهت جذب مخاطب برای خود داشته باشید . قدمهای ابتدایی در این قضیه ، میتواند چیزی مثل انتخاب نام مناسب برای پادکست باشد تا در نتایج جستجو در اپهای پادگیر نام شما نمایش داده شود . به طور مثال می توانید از کلمات کلیدی اصلی کسب و کارتان در نام کانال پادکست استفاده کنید .
علاوه بر کار فوق باید برنامههای حرفهایتری هم برای جذب مخاطب در برنامه خود داشته باشید . مثلا خیلی از پادکست های پر مخاطب ، از راه اینستاگرام ، برندسازی و جذب مخاطب را انجام می دهند .
به جز این راهکارها ، بخشی از استراتژی شما قطعا تبلیغ کردن می باشد. با تولید محتوای اینستاگرامی و یا تبلیغ در گوگل، تبلیغ در خود اپلیکیشنها و کانالهای پادکست و… .
4.پادکست را منتشر کنید
در این قسمت شما با موضوعی که معین کردید و منبعی که در اختیار دارید می توانید بعد از ضبط کردن صوت و ویرایش آن با برنامههای مخصوص ، محتوا را تحت عنوان یک پادکست انتشار دهید .
بعد از آماده شدن podcast شما باید یکی از سرورهای مخصوص انتشار پادکست را انتخاب کنید و وارد آن شوید این سرورها برخی به طور رایگان می باشند و بعضی دیگر با خرید اشتراک به شما اجازه دسترسی می دهند . اگر به دنبال یک سرور رایگان می باشید که کارایی خوبی برایتان داشته باشد می توانید وارد سایت anchor پشوید.
نکاتی برای استفاده بهتر از پادکست
1.لطفا پادکست بازی نکنید!
خیلیها تصورشان این است ، بخاطر اینکه میتوانند پادکستها را در اوقات فراغت و رفت و آمد گوش کنند ، بهانه خوبی می باشد که هیچ تمرکزی در موقع گوش دادن آن نداشته باشند . در حقیقت این افراد زمانی را که صرف گوش دادن به podcast می کنند را مثل زمانی به حساب می آورند که برای بازیکردن مصرف می کنند .
اگر از podcast صرفا برای سرگرمی استفاده می کنید که تکلیف مشخص است ، اما اگر به طور جدی به فکر آموزش از این طریق هستید ، باید بگوییم که بدون داشتن تمرکز ، حتی از پرمحتواترین پادکستها هم چیزی نصیبتان نمی شود .
2.پادکست شنیدن ابتدای صبح ، اهمیت بالایی دارد
اگر در مورد افراد بزرگ کمی مطالعه کنید ، متوجه این مطلب میشوید که همه آنها روزشان را با یک روتین شامل ورزش و هر چیزی که به آنها حس خوب بدهد آغاز میکنند . سعی کنید با گوش کردن به پادکست های انگیزشی، آموزشی یا حتی طنز، ابتدای روزتان را به خوبی رقم بزنید تا در تمام طول روز حس و حال خوبی داشته باشید .
3.به مقدار اعتبار پادکستها توجه داشته باشید
همچون برخی سایتها که گاهی مطالب نامعتبری منتقل می کنند ، امکان دارد که بعضی کانالهای podcast هم محتواهای معتبری را به مخاطبان منتقل نکنند . پیشنهاد ما این است که حتما قبل از انتخاب کانالهای podcast در حوزه علم، تاریخ و پزشکی، به منابع استفاده شده برای آن محتوا و همینطور تعداد مخاطبان و اعتبار گوینده دقت و توجه کافی را داشته باشید .
کلام آخر
به عنوان کلام آخر می توان گفت که ساخت podcast فارسی و انتشار آن ، می تواند سبب رشد کسب و کار شما گردد . اگر از آن دسته افرادی هستید که به podcast علاقه دارید و میخواهید خودتان تولیدکننده محتوای آن باشید ، همین الان اقدام کنید . ضبط podcast به تجهیزات زیادی احتیاج ندارد و یا اگر می خواهید از گوینده حرفه ای و یا افکت های خاصی در این زمینه استقاده کنید می توانید از مجموعه تخصصی تولید محتوای دیجیتال پلاسینگ یاری بگیرید و هر چه زودتر نسبت به جذب مخاطب بیشتر برای کسب و کارتان اقدام کنید . برای ورود به مجموعه پلاسینگ کافیست وارد سایت ما به نشانی www.plusing.ir شوید و از خدمات دیجیتال ما در کمترین زمان ممکن بهره مند شوید .
دیدگاهتان را بنویسید